A múlt
A Multimédiapláza (multimediaplaza.com) a Kossuth Kiadói Csoport kulturális letöltőközpontja, amely 2010. június 1-jén kezdte meg működését kb. 200 e-könyvvel, 30 hangoskönyvvel, 60 zenei albummal és néhány ismeretterjesztő szoftverrel. Szervezetileg a Kossuth Kiadó része, a kiadó Informatikai Szerkesztősége önállóan működteti. A Kossuth kiadó a magyar könyvkiadók között egyedülállóan aktív a kereskedelmi célú elektronikus tartalomszolgáltatásban (nagy forgalmú saját webáruház a hagyományos könyvekre - www.kossuth.hu -; 10. éve tart a hangoskönyvkiadási program, jelenleg messze a legnagyobb hangoskönyvkiadó; internetes kulturális képügynökség a lap- és könyvkiadóknak - www.cultiris.com; a magazinoknak (BBC History, BBC GoodFood) digitális változata is létezik; saját könyvesblog: pamlag.kossuth.hu) A felsoroltak közül az első hármat is az Informatikai Szerkesztőség működteti.
A Multimédiaplázát nem valamiféle kiadói szükségmegoldásként vagy hobbiból fejlesztette a kiadó, a saját e-könyvei forgalmazására, hanem a kezdetektől többcélú letöltőáruházként, azzal a céllal, hogy minél több magyar kiadó könyveit forgalmazza. Ezzel együtt történelmi sajátosság, hogy a kezdeti e-könyv kínálat jó része a Fapadoskönyvtől jött, lévén ők voltak a legális könyvdigitalizálás úttörői. Jelenleg 16 kiadó könyvei kaphatóak, a kör a tervek szerint őszre tovább bővül.
A stratégia
A Multimédiaplaza mostanra meghaladta a "mindegy mi, csak jöjjön!" közelítést, azaz "a címek maximalizálása mindenekelőtt" stratégia már a múlté. Ennek megfelelően a gyarapodás sebessége nagyot esett, ellenben az iránya és minősége kifejezetten javult.
Tavaly november óta elsőbbséget élvez, hogy új, friss megjelenésű, sikeres könyvek e-könyv-változatát forgalmazzák. A Kossuth Kiadói Csoport minden olyan könyve a papírmegjelenés idején e-könyvként is megjelenik, amely értelmesen feldolgozható a viszonylag kis kijelzővel rendelkező readereken és tableteken való kényelmes olvasáshoz: magyar és világirodalmi, valamint ismeretterjesztő (nonfiction) művek, szöveges és nem túl nagy méretű illusztrációkat tartalmazó művek, és még jog is van hozzájuk. Igazi nemzetközi bestsellerek (pl. Riggs: Vándorsólyom kisasszony..., Micheal Moore: A provokátor, Gardeer: Sofie világa, Trollope: A másik család, Ferguson: Stephen Hawking élete, Taylor: Füst és csont leánya). Új kiadású magyar irodalom, köztük olyan nevek, mint Laár András vagy Juhász Ferenc. Elsősorban olyan dolgok első kiadását forszírozzák e-könyvben, aminek a kockázatát nyomtatásban is vállalják.
A stratégia második eleme: olyan egyedi művek e-könyv-kiadása, amelyek nyomtatásban nem élnek meg, de a maguk nemében különlegesek, pl. olimpiatörténeti sorozat, Brehm, stb.
A stratégia része, hogy ritka a leértékelés: egyfelől próbálnak akció nélkül is elfogadható árakat adni, másfelől tudatosan rászoktatni az olvasóinkat, hogy az e-könyv saját értékkel rendelkező mű, nem maradékáras sercli. Az "adjuk 490-ért az e-könyveket" című versenybe a Multimédiaplaza nem akar beszállni, ellenkezőleg, az új, első kiadású könyveknél nem a lélektani 1000 Ft körüli ár az alap, hanem a nyomtatott árszínvonalához arányosítanak, rendszerint nyomtatott (vagy arra becsülhető) ár 60-70 százalékában. A rengeteg 990 forintos és olcsóbb könyv miatt az átlagár valahol 1000 Ft alatt van, de ennél sokkal kritikusabb az új könyvek kiadása, árazása, amik emiatt pont a lélektani határon vannak. Az eladói oldal ennek nyilván örül, a kereslet felől vannak kétségeim. Tény, hogy minden játékos, ideértve a vevőket is, most keresi a keresleti és kínálati függvény metszéspontját.
Jelen
Korábban havonta egyszer vagy kétszer kerültek föl az újdonságok, ma már gyakorlatilag folyamatosan.
A jövő
Nyáron fejlesztik a felületet: megújul a keresés, egyszerűsödik a kategorizálás. E-könyv-olvasókat is lehet majd rendelni. A főoldal informatívabb lesz, ősztől hosszabb híreket, írásokat is megjelentetnek, pl. reader-tesztet, recenziókat, ilyesmi. Természetesen más fejlesztések is vannak tervek, erről még korai volna beszélni. Az elmúlt években a Multimédiapláza törekedett rá, hogy elsőként lépjen meg dolgokat (DRM, mobi, kiadási politika , amikről igyekeztünk mi is beszámolni), de ma már nem ez a fő szempont, bár ötletek vannak...
Szeptemberben három új, saját könyvsorozat e-könyv-változata kerül forgalomba, és természetesen az egyedi újdonságok is megjelennek e-könyvben, úgy mint eddig.
A nyár folyamán elkészülnek a 2011 szeptemberében a Microsoft Magyarországgal közösen kiírt e-könyv-írói pályázatra beérkezett művek közül azok, amelynek e-kiadásához a Kossuth a nevét adja, mintegy 50 cím, ezek sorban hozzáférhetőek lesznek a Multimédiaplázában. Az első két mű már fenn is van: az irodalmi 3. helyezett, és Ungár Anikó "bűvésznő" élettörténete. (Az 1. és 2. helyezettel szőtt tervekben még nincs végleges döntés...)
Tervezik újabb pályázat kiírását, talán kicsit körülhatároltabb, szigorúbb feltételekkel.
A Multimédiapláza nem a címszámban vagy az akciókban kíván versenyezni, a hanem a vásárlás kényelmében (bár a 24 órás ügyfélszolgálatra még várni kell), és a sikerkönyvek kiadásában.
Krédó
"Az e-könyvre nem úgy nézek, mint a legkorszerűbb megváltásra, hanem mint a könyvek családjának egyik tagjára. Azt remélem, a munkánk nem az e-könyvről, mint új fétisről szól, hanem az olvasásról, és arról, hogy lehetőségünk legyen többet olvasni, mint eddig." (Földes László)
Számokban
Kínálat: több mint 1600 cím, ebből több mint 480 saját!
Formátum: epub, mobi
Ár: régebbi címek az ingyenestől 990-ig, premier címek a népszerűségtől és a forrástól függően kb. 1000-2500 között. Mivel ez utóbbiak száma a teljes készleten belül kicsi, ezért az átlagár, ami 1000 HUF alatt van, kicsit megtévesztő.
Másolásvédelem: saját digitális vízjelezési rendszer (személyes adatokat nem tartalmaz).
Fizetés: bankkártya, előreutalás vagy letöltőkártya (a banki előreutalás és a bankkártyás fizetési módnál gyorsabb. Ajándékba is küldhető!)
Nap könyve: minden nap egy-egy cím féláron kapható
85 ingyenes cím: magyar klasszikusok, nem a jól-rosszul beszkennelt, beírt, "ingyen ez is jó" típusú hobbikönyv, hanem a nyomtatásban megjelent mű lektorált, korrektúrázott elektronikus forrásából létrehozott e-könyvek - számuk ősszel nőni fog.
Hírlevelezés: idén főleg havi hírlevelek jöttek, ezt sűrűsödni fog.
Extra: Kevesen használják, de létezik mobiltelefonra optimalizált felület is, amely platformfüggetlenül használható a telefon böngészőjével.
Utolsó kommentek