Hogyan is kezdhetnénk másképp: blogolvasó vette észre először :-) Mától hivatalos, egy csomó blog és portál ezen pörög, a könyvesblogtól, az origón át a hwsw-ig. Úgyhogy most kénytelen vagyok olyasmiket írni, amire az iménti források nem fektettek elég hangsúlyt. :-)
Az első, hogy most két (három) olyan játékos nyit újra boltot, akik így vagy úgy, de már próbálkoztak a piacon, és úgy fest, tanultak az eddig elkövetett hibákból.
Txtr 2.0
Annak idején a vas felől indultak, finoman szólva is katasztrofális eredménnyel. És elmondták, hogy a "prc halott". Nos, a prc, pontosabban a mobi köszöni szépen és jól van, a txtr ellenben stratégiát váltott és egyelőre nincs hír dedikált vasról, van viszont applikáció a jelentősebb mobil és tabletplatformokra, azaz iOS-re, Androidra és Windows 8-ra. Gyakorlatilag egy az egyben lemásolták a Kindle for appokat, olyan ügyesen, hogy nemcsak az előnyeiket (pl. a felhő alapú dokumentumtárolás és szinkronizálás (!)), de a hiányosságaikat is sikerült replikálni. Az Androidos olvasóprogi pont annyival szegényesebb az iOS-nél, mint a Kindle for android a Kindle for iOS-nél.
De a jó hír az, hogy nem csak a boltból lehet ezeket az olvasóalkalmazásokat etetni, hanem a webes kliensen keresztül van lehetőség a saját anyagok, pl. a máshol vásárolt epubok feltöltésére is. Ezt épp most próbálgatom, de elég lassú a feltöltés még nem működik.
Összefoglalva: a txtr tanult a hibáiból, jól másolja a piacvezetőt, sőt bizonyos szempontból még jobban, mert van magyar felületű boltja, és abban van magyar nyelvű tartalom.
Telekom 2.0
Nekik is volt már magas láthatóságú lecsóbacsapásuk, nem is egy. Kezdtek annak idején egy értékelhetetlen fapados olvasóval, ami mögött sem tartalom, sem helyi támogatás nem volt. A tartalom hiányát próbálták orvosolni egy megkérdőjelezhető moralitású merítéssel a MEK-ről, de ez sem mentette meg akkor az ügyet, pedig a végén még Sony olvasót is árultak, részletre.
Szerencsére a T sikereit nem az eddigi e-könyves eredményein kell mérni. Árulnak ők nagyon sok mindent a sima távközlési szolgáltatások mellett, tartalmat is, nem keveset. Van például egy online videotékájuk, rögtön a kábelTV szolgáltatás mellett, ami a kezdeti gyengélkedés után mára már önfenntartóvá vált.
És, ahogyan az Ekönyv.hu is tette, a Telekom sem adta fel a mérsékelten sikeres kalandok után, hanem újragondolt startégiával ő is visszatért.
Először is egyelőre nem próbálkoznak dedikált vassal, beérik azzal a párszezezer (kevésmillió) tablettel és olvasóval, ami már úgyis kint van a piacon. Másodsorban felmelegítették a kapcsolatot a txtr.commal, akiknek mostanra már egész használható lett a platformja, és az ekönyv.hu-val, akik szintén a saját erejükből a magyar ekönyv-piac egyik meghatározó cégévé nőtték ki magukat. Harmadrészt megszólították a kiadókat, és elmondták nekik, hogy a partnerük kívánnak lenni, nem a versenytársuk.
Felmerülhet a kérdés, hogy ha a txtr és az ekönyv.hu magától is sikeres, mit visz a társulásba a Telekom? Mije van neki, ami más piaci szereplőknek nincs. Lássuk csak:
- van neki cirka ötmillió regisztrált ügyfele, akikkel legalább havonta egyszer kapcsolatba lépnek.
- akikről nagyon sok mindent tudhat, hogy pl. mennyi a telefonszámlájuk, milyen csatornákat néznek és ehhez hasonlók
- van a könyvesekhez képest elképesztő tőkeereje. Csak hogy az arányokat lássuk, a Telekom csoportszinten lényegesen több pénz költ el egy évben, mint a komplett magyar könyvpiac bruttó árbevétele. Oké, alapvetően a Telekom nem könyvet vásárol :)
- Van egy nagyon masszív - és tartalomtovábbításra kihegyezett - infrastruktúrája. Hozzá 24 órás ügyfélszolgálat, és egy csomó helyen fizikai elérhetőség
- képesség arra, hogy jól célzott és jól csomagolt marketingkampányokat vezessen.
Ezzel együtt az azért belátható, hogy a Telekom sem engedheti magának az ellazulást. A jövő az infokommunikációé, ebben biztos vagyok, de addig is van itt egy remek kormány, amelyik csodálatos extra adókkal aprítja a szolgáltatók bevételét (és beruházási hajlandóságát), és vannak a versenytársak, akik szintén nem most jöttek le a falvédőről, és ugyancsak próbálják tartalomszolgáltatással is a piaci részesedésüket növelni a Telekommal szemben.
Hát ezért folytatja az expanzióját az e-könyvek piacán a Telekom, annak biztos tudatában, hogy nem holnap, és nem is jövőre fog ebből óriási árbevételre szert tenni.
De invesztál ebbe a történetbe, méghozzá nem is keveset, és az előbb vagy utóbb, de az egyszeri olvasónak is jó lesz.
Remélem.
Néhány kis apróság még, amit eddig a hírekben nem láttam. Azok között, akik december 4-ig regisztrálnak, minden héten egy Samsung Galaxy Tab3 8.0 LTE-t sorsolnak ki. És várhatók még más akciók is, úgyhogy érdemes figyelni őket.
És hogy a kiadókhoz is szóljunk, aki be akar jutni ebbe a jó kis áruházba, az az ekönyv.hu-t keresse, ők managelik a tartalmat, amelyik az áruházban felbukkan. Pontos kontakt a szerkesztőségben :-)
És hogy spoilerezzünk még egy kicsit, nem a hu.txtr.com az utolsó nagy gurítás a karácsony előtti szezonban. Arról is igyekszünk majd idejekorán beszámolni.
Utolsó kommentek