Kedves e-könyvesboltban vásárló Barátaim!
Nagyon örülök nektek, mert biztos jele van ám annak, hogy léteztek, tavaly már 200 millió körüli volt az e-könyv piac, és a növekedése, már csak az alacsony bázis miatt is sokszorosa a nyomtatotténak. De még azért nem vagyunk ott, ahol a papír, amit mégiscsak tízmilliárdokban kell számolni.
Előfordulhat ugyanakkor, hogy a vásárolt termékkel, főleg Ti, akik olvassátok ezt a blogot ;-), nem vagytok megelégedve, legalábbis műszaki/technikai vagy mondjuk esztétikai értelemben. Van olyan, hogy átcsúszik a bolton olyasmi, amit egy rendesen kiépült minőségbiztosítási rendszernek illene megfognia.
Nos, ezt ugyan nem írják ki magukra az e-könyv boltok, de ilyenkor nyugodtan jelezzetek vissza, hogy az adott anyaggal gondotok van. Mehet a visszajelzés akár a boltnak, akár a kiadónak, hogy elütést találtatok, valahol tördelési hiba van, nem konzisztens a lapkép, vagy hogy éppen nem feketék, hanem szürkék a betűk.
Amit látni kell, hogy a kereskedelmi ekönyv-gyártás és forgalmazás még nem tart el senkit Magyarországon. Ebből pedig legalább két dolog következik:
- Mindenki, aki ebben érintett, valami mást is csinál, valami másból él. A kiadók jellemzően a papírkiadásból (ami nélkül, ezt soha ne veszítsük szem elől, értelmes elektronikus kiadás sem lenne), a tördelők papírtördelésből, a könyvfaragók (a.k.a book producerek) meg valami másból. Ebben a felállásban benne van, hogy az alacsonyabb prioritás miatt sajnos becsúszhatnak hibák.
- Aki viszont foglalkozik a témával, az bizonyosfajta küldetéstudattal, jövőképpel és megszállottsággal teszi ezt. Azaz ha kritikus visszajelzés érkezik (ahol a vásárló/olvasó azért valahol mégis becsatlakozik a folyamatba, minőségellenőrként), akkor alapvetően megköszönik, és próbálják javítani a hibákat.
A kiadók, forgalmazók jellemzően nem tesznek explicit vállalásokat garanciatémában, a könyvszakmában valahogy ennek nincs hagyománya, de ennek ellenére valahányszor minőségi kifogás érkezett egy anyaggal kapcsolatban, az illetékesek mindig konstruktívan álltak a dologhoz, és ez szerintem biztató.
Azaz ha gondotok van, jelezzetek nyugodtan vissza, elsősorban a vásárlás helyén. Legyetek specifikusak, mikor történt a vásárlás, mi a pontos hiba, milyen platformon jön elő. A folyamat az e-könyv-nyersanyagtól a vásárolt példányig hosszú és összetett, ha az általatok jelzett hibával ki lehet iktatni egy rendszerszintű anomáliát, akár a gyártásban, akár az értékesítésben, akkor nem csak magatokkal tehettek jót, hanem az olvtársakkal is. Amit innen előre is megköszönök.
Utolsó kommentek