Kedves barátaim az Úrban,
amint arról már megemlékeztünk, két hónapja bedőlt az Ulpius. Ügyesek voltak és expanzívak, de mégiscsak utolérte őket a vég. Aztán jött egy új hír, hogy a megürülő (és a bukás egyik lehetséges okaként azonosított) bolthálózat egyes elemeit kibérli a Könyvmolyképző, és tovább működteti, könyvesboltként. Róluk szól ez a poszt. Tegnap ugyanis elsütötték a startpisztolyt a legfrekventáltabb helyen lévő boltban, ami a Westendben található. Ott jártam.
A Könyvmolyképző nem kevésbé dinamikus és ügyes, mint az Ulpius. Sőt. A volumenük ugyan kisebb, mint az Ulpiusé volt, de a választék bizonyos szempontból sokkal szélesebb. A címkészlet gerincét a young adult irodalom adja (lásd: Alkonyat sorozat), de meglepően erősek a gyermekirodalomban is (Egy ropi naplója sorozat, vagy Csukás István könyvei pl.), és vannak címeik rendesen olyanok számára is, akik elmúltak már 18 évesek, viszont nem gyorsulnak a kosztümös-romantikus témákra. Szóval nem alaptalan az a kijelentés, hogy a Könyvmolyképző igenis ügyes abban, amit csinál.
Ezzel együtt maguk is érzik, hogy most nagyon nagyot készülnek gurítani (a "halálugrás" kifejezés is ott volt a levelezésben ;-), ám az első jelek kifejezetten bíztatóak:
- Nem ész nélkül indulnak meg, nem az összes boltot veszik át, nem egyszerre, hanem kifejezettem egy organikus közelítést vélek felfedezni,
- Pl. visznek tovább bizonyos ulpiusos értékeket a törzsvásárlókártyáktól az értékesebb alkalmazottakig
- Miközben tartják a saját fókuszukat, erősen építenek a közösségi médiára (moly.hu-ban és bloggerinákban nagyon erősek),
- Áthozzák a saját akcióikat a valós könyvesbolti térbe, pl a garanciális könyvet, vagy a zsákbamacskát.
- Nem egy "második Ulpius" akarnak lenni (naná), és bár a bolt készletének zöme Könyvmolyképzős (az összes elérhető címüket a polcon tudják tartani, amit más könyvesbolt nem csinál ám utánuk), de voltak ott más könyvek más kiadóktól is, pl. az Európa Kiadó által megjelentetett Tolkien-Beowulf fordítás és kommentár, vagy éppen az Agavés PKD: Az ember a fellegvárban. (Imádom a kultúrkontrasztot, ezek a címek iszonyúan jól ellensúlyozták a Könyvmolyképzős YA-nyomulást :-)
- Azaz ez egy jó kis könyvesbolt lesz, ha minden jól megy.
Egyszóval visszanyal a fagyi, egy könyvkiadó száll be a könyvterjesztő-bizniszbe. Nyilván a volumen töredéke a Libri-Shopline-Alexandra szentháromságénak, de a saját szegmensükben a piacismeretük, az olvasóikkal való kapcsolatuk viszont – szerintem – lényegesen élőbb. Döbbenetes volt látni, hogy a nyitásra sor állt az üzlet előtt, pedig a helyi Apple-bolt egy szinttel feljebb van.
A kép az ekultura.hu FB oldaláról származik
Viszont én nem ezért mentem oda, alapvetően nem én vagyok a Könyvmolyképző célközönsége. Hanem hogy megtudjam, mikor lesznek végre hivatalos Könyvmolyképzős ekönyvek. Ugye már három éve is nagyon lelkesek voltak, aztán két éve végigtoltak egy roppant derék bétaprogramot, és azóta is sokan keresik rajtam is a Könyvmolyképzős ekönyveket, hiszen már mostanra nagyjából mindenki megjelent ebben a formátumban, a kérdés csak a megjelenési sebesség.
És, kérem tisztelettel, van mondás. Az érvényes mondás durván az, hogy "még az idén" szeretnének kijönni ekönyvekkel is. Nem is ártana, mert vannak a portfólióban olyan csoda dolgok, mint például Diana Gabaldon Outlander sorozata, ezeroldalas papírtéglák, apróbetűvel szedve, az isten is ekönyv-alapanyagnak teremtette őket. Most komolyan, ha azokat kell cipelni a kosztümös-romantikusban utazó széplelkeknek, pillanatok alatt nagyobb bicepszük lesz, mint a Trónok harca saga rajongóinak.
Persze látni kell, hogy Könyvmolyképzőt nem a szándék vagy a lelkesedés hiánya tartja távol (még) az ekönyv-piactól, hanem a prioritásai és a véges kapacitása. Mert momentán sokkal jobb megtérülést lehet elérni az olvasóközönség moly.hu-s, blogoszférás és facebookos mozgósításával, meg (talán) egy könyvesbolt megnyitásával és működtetésével, mint az ekönyvekkel. Látni kell, hogy ha kiegészítjük a híreket a megfelelő információval, akkor a magyar ekönyv-piac 2014-ben olyan 100 millió forint körül pöröghetett, (a teljes szabadforgalmú könyvpiac meg 44 milliárd fölött!!), és hiába lesz meg jó esetben idén a 200 millió, az egy kiadóra, egy-egy címre lebontva még mindig a "nagyon karcsú" kategória. Sajnos. Erősen spekulálva, és szigorúan szubjektíve a Könymolyképző az első évben szerencsés esetben behúzhat ekönyvekből szűk pármilliót. Papírkönyvekből meg behúzza ennek a százszorosát már most. Ráadásul a Könyvmolyképző nagyon dinamikusan növekedett az elmúlt pár évben, amit nem tudtak volna elérni az ekönyvekkel. A mi szempontunkból sajnálatos, de érthető, hogy amíg a kiadó csapágyasra hajtja magát a hagyományos szférában, nem jut erőforrás az ekönyvekre.
De reménykedünk, és szurkolunk nekik.
Utolsó kommentek