Állandó rovatok

A RADAR az e-könyv olvasó blog "kis-színes" híreinek társasági gyűjtőposztja. Ha találtál valami témánkba vágót, firkáld ide. Ha izgalmas új könyvmegjelenésbe futottál, oszd meg velünk a KÖNYVRADARon. Köszönjük, a műfaj nevében.

Ha eladó készüléked van, vagy használt kütyüt keresel, a KERES-KÍNÁL rovatunkat ajánljuk figyelmedbe.

Ha valami nyomja a lelked, ha összemérnéd az érveidet másokéval, gyere a DÜHÖNGŐbe. Belépés csak gumicsontokkal.

A fölösleges konfliktusokat elkerülendő megköszönjük, hogy tiszteleben tartod az E-tikettünket.

Ha adakozni akarsz, itt megteheted:

Jelenleg 45.700 HUF-nál járunk. Amire használni fogjuk: blogtalálkozó, wiki, saját domain. Nagyjából ebben a sorrendben :-) Jelképes díjazások: a legjobban pörgő e-könyveknek (Nobel Pizza, 2012-ben három darab), a legszebb ekönyveket készítő műhelyeknek (Szépség Pizza,  2013-ban, három darab).

GYIK - Szerszámosláda

Aki még csak most kezd barátkozni a villanykönyvekkel, kezdje a tájékozódást a GYIK rovatban.

Vannak még:

Válassz és rendelj Kindle-t innen

Mobipocket (prc) gyártási okosságok (Kindle, Kindle for appok)

Epub (Koobe, Nook, iOS, Android) gyártási okosságok kezdőknek és haladóknak 

Kiváló szótárak mindenre, ami bírja.

Sok Kindle trükk.

Kiváló magyar metadata-kollektorok a Calibréhez

Eszközismertetők

Boltismertetők

 

Utolsó kommentek

Címkék

1150 (1) 214 (1) 3g (4) 4700 (1) 600 (1) a9 (1) adamobooks (2) adásvétel (1) ADE (1) adobe (8) ad astra (18) áfa (12) agave (30) ajándék (5) akció (12) aldiko (1) alex (1) alexandra (4) állás (1) amazon (67) android (11) angol-magyar (1) animus (1) antikvárium.hu (1) antireklám (1) apad (1) app (5) apple (17) archiválás (1) asus (1) athena (1) athenaeum (1) atlantis (2) aura (7) avana (1) azw (1) banks (1) Baráth Kati (2) barnes&noble (14) beagle (2) bebook (2) bebook2 (1) bejelentés (3) bemutató (8) biblieteka (2) bigyó (1) blog (1) blogbuli (2) blogtalálkozó (2) bme (1) bookandwalk (4) bookdesigner (2) bookeen (3) bookgem (4) bookline (9) bookmarklet (1) boox (4) budapest noir (1) büntetés (7) calibre (4) Canvas (1) céghírek (1) ces (1) cikkajánló (4) clara (3) cloud (3) co2co (1) coelho (1) cool er (2) crowdfunding (1) crunchpad (1) csőd (1) cybook (8) dedikálás (2) deltavision (1) dibook (16) digitalbooks (12) diploma (1) disney (1) diszlexia (1) doctorow (1) dr1000 (1) dr800 (2) dragomán (1) drm (36) e-könyv (1) e-könyvészet (8) e800 (1) ebooks in Hungary (1) eclassic (5) eclicto (2) édesvíz (3) edge (1) edition 2 (1) eebook platform (1) egyesülés (2) ekm (43) ekönyv-terjesztés (3) ekulturaTV (2) elméleti kérdések (89) ELTE (1) enciklopédia kiadó (1) entourage (1) epub (68) epubcheck (2) események (9) eslick (1) etikett (1) EU (4) e gyetem (4) e könyv (19) e könyvesbolt (40) e könyvtár (3) e könyv formázás (8) e papír (12) fapados (1) fapadoskönyv (9) felmérések (21) firmware (4) fizetés (1) flepia (1) flightcrew (1) fontok (8) forgatókönyv (1) forma (3) formátum (5) fórum (3) frankfurt (2) frissítés (3) fujitsu (1) fumax (2) GABO (3) galaktika (7) galaxytab (1) garancia (1) Gitden (1) gloHD (1) goldenblog (1) goodreader (2) google (5) Grecsó (1) gyakorlati kérdések (68) gyártástechnológia (32) H2O (4) hachette (1) hack (2) hanlin (3) hanvon (4) harlequin (3) hármas könyvelés (4) harry potter (2) hvg (1) ibooks (3) icarus (1) idaságok (1) idpf (2) indesign (1) infografika (2) ingyen (1) introverziók (24) ipad (18) ipad mini (1) ipaq (1) iphone (3) ipubs (7) irex (5) iriver (4) irodalom (2) ismeretterjesztés (4) ismertetők (1) itunes (1) japán (1) játék (2) java (1) javascript (1) javítás (2) jegyzetelés (3) jelenkor (1) jókívánság (2) jótékonyság (3) jumbo (1) karácsony (7) képek (1) képregény (2) keres (1) kickstarter (1) kiegészítő (9) kínál (1) kindle (67) kindlegen (2) kindle dx (6) kindle fire (3) kindle wifi (5) kisepika (2) kleinheincz (5) kloos (1) kobo (21) kölcsönzés (1) kondor (3) konteo (1) könyvajánló (6) könyvesbolt (1) könyvhét (19) könyvkiadás (119) könyvmolyképző (9) könyvtár (6) könyvterjesztés (3) koobe (36) kötelező olvasmányok (1) közlemény (2) közösség (27) kritika (1) lámpa (3) laputa (1) lendink (1) libri (8) líra (2) Lithium (1) lrf (1) lrx (1) ludas matyi (1) magvető (3) makró (2) marketing (2) marvin (2) média (4) mediamarkt (1) megvilágítás (1) mek (4) mese (3) mesemasina (2) metaadat (1) micropayment (1) microsoft (2) middleware (1) mintakönyv (1) mkke (3) mobi (3) mobipocket (20) moly.hu (2) móra (1) msi (1) mu (1) műfaj (1) multimédia (1) multimediaplaza (31) n516 (1) ncore (1) nds (1) neal stephenson (1) nekrológ (1) német-magyar (1) networkshop (3) nook (7) nook2 (3) novella (2) oasis (2) oaxis (1) office (2) oktatás (2) olvasási nehézségek (2) omikk (1) one (1) onyx (9) openinkpot (1) Oravecz Nóra (1) orosz-magyar (1) összeesküvés (1) oszk (3) palm (1) pályázat (10) paperwhite (12) paradigmaváltás (1) paypal (2) pda (3) pdf (11) PearlHD (1) pendrive (1) pizza (2) plastic logic (4) plugin (1) pocketbook (16) podcast (2) popper (1) portal press (2) pottermore (1) prc (15) pre (1) premier (2) publio (5) rádió (4) Rajaniemi (1) rakuten (1) reb (1) rejtő (1) reklám (58) reMarkable (3) reMarkable2 (3) rendelés (2) re poszt (12) riport (1) rss (2) rtf (1) samsung (2) scalzi (7) scida (1) scribd (1) scribe (1) Semmelweis (1) SendToKindle (2) sf (12) sfmag (4) sfportal (18) sigil (2) sipix (1) slideware (1) sony (22) spanyol-magyar (1) specifikáció (2) spiritualitás (1) spotify (1) stanza (8) stardict (2) story (1) streaming (1) syllabux (1) szakdolgozat (1) szellemhadtest (1) szerkesztés (2) szerviz (1) szerzői ellentételezés (3) szerzői jogok (1) szerzői kiadás (6) színes (4) szótár (3) tab (1) táblázatok (1) tablet (10) tankönyv (1) tarandus (4) tarda (1) teaser (1) telefon (1) telekom (1) teszt (66) textr (17) tft (7) tilos (5) tok (2) tor (2) történelem (2) touch (2) txtr (6) typotex (4) t com (14) ulpius (10) üzleti modell (1) vásárlás (11) vegyesfelvágott (14) vendégposzt (4) verseny (5) vízpart (2) vizplex (3) vodafone (3) voyage (4) w3c (1) warez (14) wayteq (1) webáruház (1) web tablet (3) wifi (3) wiki (1) wisereader (1) word (2) xhtml (2) xml (2) yotaphone (1) zinio (1) zsoldos-díj (1) Címkefelhő

Linkek - források

A barátaim, innen onnan

Amazon a világ ellen

2014.08.13. 22:50 Dworkyll

Intro

Áll a bál már egy ideje az Amazon körül. A dolog kissé belterjes, de érdemes rá egy pillantást vetni, mert a vita eredménye bizonyosan rá fogja nyomni a bélyegét a közeljövő könyvkereskedelmére, legalábbis a világ fejlettebb részében.

Történelem

A dolog valahogy úgy kezdődött, hogy az Amazon mindig is az olcsóbb elektronikus könyvek mellett tört lándzsát. Ikonikus, ahogy az olvasó árának letörése mellett bevezette és elfogadtatta a 10 dollár alatti árat, az USA piacon. Más piacokon, pl Nagy-Britanniában, vagy Németországban ez nem jött össze, ezeken a helyeken a piac is csak töredéke az amerikainak. Márpedig a 10 dolláros ár vásárlói oldalról meglehetős népszerűségnek örvend, sok más, a fogyasztó életét megkönnyítő szolgáltatással együtt.

A klasszikus terjesztőknek ez persze nem tetszett, időről időre voltak viták, perek, és a gazdasági hadviselés egyéb szimptómái. Anno volt az első nagy csatájuk a Macmillannel, (egy érdekes Macmillan-párti poszt), aztán jött egy kis pereskedés, ahol a kis terjesztők megvádolták a nagyokat, hogy titkos egyezségre léptek az Amazonnal. Ez a teória ilyenformán nem volt igaz, ellenben a sokat emlegetett Nagy 6-ból öt, a Macmillan, a Penguin, a HarperCollins, a Simon&Schuster és a Hachette bizony kartellezett, mégpedig az Apple-lel. A közös ármeghatározás amúgy bűnös gyakorlatától eltekintve volt ennek az egyezkedésnek egy nem elhanyagolható fejleménye, mégpedig hogy teret nyert odaát is az "ügynökségi" modell a "nagyker" modellel szemben. Az előbb említett Macmillan-botrány is innen eredt.

Szómagyarázat: Az Amazon nagykereskedő, megveszi a terméket egy áron, és továbbadja egy másikon, akár veszteséggel is. A 10 dolláros ekönyv jellemzően ilyen, példányonként ennyit, vagy többet fizetett az Amazon a kiadóknak. Az Apple ügynök, annyiért adja a könyvet az iTunes-on, amennyiért a kiadó akarja, csak levesz magának 30%-ot. Egy kis mellékkörülmény van, ami ellen a kiadók kézzel-lábbal kapálóztak, nevezetesen pedig ha az Apple valahol meglátta olcsóbban az adott címet (pl. az Amazonnál) akkor neki is joga lecsökkenteni oda az árat. Ergo az érintett kiadók először gyorsan elmentek az Amazonhoz, és balhéztak, hogy emeljen árat. Ez nem egyszerű, lévén az Amazon (szemben a magyar gyakorlattal!) megvette azokat a címeket és példányokat, szive joga akár veszteséget is termelni rajtuk. Azaz először szerződést kellett módosítani, és átállni az ügynökségi modellre az Amazonnal is. Lehet matekozni.

Kis háttéranyag még itt

Az "ötök" árai azonnal megemelkedtek, 13-15 dollár körüli szintekre, a forgalmuk viszont visszaesett 10% körül, a darabszámot tekintve. Ugyanezen időszak alatt a többi kiadó 5% körüli forgalomemelkedésről számolt be. Ezek után nem egészen értem, hogy miért állt át a Random is az ügynökségi modellre. A perből a terjesztők egy peren kívüli megegyezéssel kiszálltak, az Apple viszont maradt, el is ítélték. Hivatalosan. Persze próbálják másodfokon visszahozni az ügyet.

Tagadhatatlan mindazonáltal, hogy az Amazon bizony monopóliumot épít. Nem az elképesztő profitjáért szeretik a befektetői, szemben az Apple-lel, hanem mert folyamatosan és stabilan nő. Perspektivikus. És bár "illik" a monopóliumokat nem szeretni, fogyasztóként nehéz érveket felhozni ellenük, ha amúgy kezük-lábuk törik a fogyasztóért. Lám, még Komavary olvtárs is ;-)

A Hachette-vita

Míg az Apple a bíróságon hadakozik (szerény véleményem szerint ebben az ügyben bár ő volt a katalizátor, de a kiadók legalább akkora trógerek voltak, a kartellezést, és az Amazon 9,99 dollárja elleni közös fellépést még az Apple előtt elkezdték), az Amazon és a Nagy 6 vívja a maga csatáját. A dolog errefelé talán nem kapott akkora publicitást, amennyit érdemel, de azért lassan kezd begyűrűzni.

A Simon&Schusterrel barátkoznak. Nem, nem akarják megvenni, bár érv lenne mellette, de ebookokról, azok árazásáról és a Kindle Unlimitedről biztosan esik szó. Ez utóbbinak kimondottan jót tenne egy ilyen "háttércég" bevonása.

A Hachette-el viszont nagyon komolyan összecsattantak, és tulajdonképpen ez adja a poszt aktualitását. A feszültség két dologra vezethető vissza. Az egyik természetesen a pénz, a profit és annak az elosztása. Egyes elemzők szerint a jól működő piacokon a keményfedeles kiadásokon 40%, a puhafedeles kiadásokon 60%, az elektronikusokon akár 75% profit is elérhető. (Vigyázat, ez NEM a magyar piac!). A másik, hogy itt bizony két (majdnem) monopólium áll egymással szemben, és nekik kéne megegyezniük. Márpedig ilyenkor a sima piaci megoldások nem feltétlenül alkalmazhatók.

Szómagyarázat: bilaterális monopólium. Csak egy szállító van a piacon, és csak egy vevőnek adhatja el az áruját. A tankönyvi példa a fegyveracél-gyár és a tankgyár esete. Ők nem piaci áron fognak megállapodni egymással, hanem az erősebb lobbierejű fog diktálni. Esetünkben a Hachette rendelkezik sok nagyon prominens íróval  (Pl. J.K. Rowling, Stephenie Meyer, stb.) azaz bizonyos szempontból monopol szállító. Az Amazon meg a legjobban működő, és legnagyobb piaci részesedéssel rendelkező  e-könyv terjesztő gépezetet üzemelteti. Azaz a Hachette felől nézve monopol vevő. (A többi kereskedő finoman szólva sem szárnyal, a Sony is most dobta be a törölközőt. Az Amazon részesedése kb 65%, a maradék, az iBooksot is ideértve csak 35%, ráadásul szegmentált)

Az év első felében az Amazon és a Hachette leültek megtárgyalni az árakat (értsd: profitmegosztást), és a működési modellt. Nem jutottak dűlőre, mert a játszmába nincs bekódolva, hogy ki nyer. A részletek ugye nem ismertek, a tárgyaláson mindkét csapat lehetett jó fej, és rossz is, nem tudjuk. A tárgyalási kudarc után viszont az Amazon belevágott abba, amit a Macmillannel egyszer már megcsinált, elkezdte a Hatchette-es kiadványokat lassabban szállítani, az előrendelést kikapcsolni, helyettesítő terméket ajánlgatni stb.. Ami persze az érintett íróknál csapta ki a biztosítékot, ennek az eredménye lett az egész oldalas nyílt levél a New York Times-ban (ez itt az aktualizált online változat). Személyesen nem rajongok az Amazon manőveréért, de nem nagyon látom, hogy milyen más eszközük lett volna még. Kivéve persze egy piros telefont a Fehér Házba (v.ö: lobbierő, a fenti szómagyarázatban).

Innentől viszont már az "utcán" folyik tovább az adok-kapok, az Amazon is mozgósította a támogatóit. Érveik vannak, szerintem értékelhetőek is. Az Amazon nyílt levele szerint ők ajánlottak kifejezetten átmeneti megoldásokat is a helyzet (értsd pénz, royalty) kezelésére, addig, ameddig meg nem állapodnak, ezt viszont a Hachette lesöpörte. Az Amazon szerint a Hachette pont a népszerű írókkal próbálja revolverezni az őket. Ettől viszont az olyan kis társaságok, és második vonalas írók, akik nem jutnak be a Nagy 6-hoz, így a Hachette-hez sem, természetes szövetségeseivé és szószólóivá válnak az Amazonnak. (Pedig a KDP szerződésben benne van ám az Amazon egyoldalú szerződésmódosításának a lehetősége. Amit bíróságon kívül lehetne csak megtámadni. Ez is finom). 

A perpatvar nem tett jót a Hachette-nek, aki ezért vagy másért, de elbukott egy fontos felvásárlást a Perseussal. 3%-os leépítést jelentettek be, az első negyedévben pedig 6%-os forgalomesést. Nem megy nekik jól mostanság. Az Amazon pedig új frontot látszik nyitni egy a Hachette-nél lényegesen nagyobb (szintén majdnem monopol) beszállítóval, a Disneyvel. Még a használt eszközök is hasonlóak. A nemzetközi helyzet tehát fokozódik.

És végül

Az a fájdalmas tény, hogy a történetből nem lehet megállapítani, hogy kinek van igaza, ki a "jobb fiú". Jó érveket mindkét oldal fel tud sorakoztatni (Hachette: "az áraknak sokszínűeknek kell lenniük", Amazon: "az ekönyvek árrugalmassága nagyobb, viszont nincs másodlagos piac, tehát olcsóbbnak kell lennie" stb.). Valójában mindkét fél "csapatai", a Hachette-levél aláírói és a velük szembenállók is (egy magyar példa) csak ágyútöltelékek, fogalmuk sincs, hogy miben tudtak megállapodni a fejük fölött és miben nem. 

A legjobb elemzést  még kedvenc írómtól, John Scalzitól olvastam, aki figyelmezteti az alkotótársait, hogy az Amazon nem a barátjuk. Ahogyan semmilyen más kiadó vagy terjesztő sem. Üzletfelek, akikkel bizony üzleti alapokon kell nyugodni a kapcsolatnak.

Mint végtelenül kifinomultan és ügyesen kiszolgált fogyasztónak persze hozzám az Amazon álláspontja van közelebb ("legyen minden e-könyv 9.99 dollár!"), de igaza van Scalzinak, az Amazon nekem sem a barátom, ő elsősorban a saját prosperitásán munkálkodik, olyan léptékben mégpedig, amekkorát innen "lentről" elképzelni sem tudunk.

Mindazonáltal tény, hogy az Amazon megteremtett és folyamatosan fejleszt egy jól működő digitális ökoszisztémát. Ez finoman szólva is nem mindenkinek sikerült. Az egyetlen hasonló jelentőségű sikertörténet az iTunes, ami nem olyan régen indult hanyatlásnak (bizonyos elemzők szerint pont ezért vásárolta meg a Beats-t, hogy visszanyerje az egyedi vásárlásokból csökkenő lendületet a streaminggel). A könyvbizniszre pedig igenis ráfér egy jó kis paradigmaváltás. Ha valaki, akkor az Amazon tényleg tudhatja, hogy az eInkes, dedikált olvasókat az eladási mennyiségek alapján állva hagyó tabletek mennyi másra is alkalmasak, és mennyi másra is használják, mint csak olvasásra. A könyv, az olvasás szerepe megváltozott, mert a világ is megváltozott körülötte. Változásra tehát szükség van. Kiadói oldalon is. Persze ésszel, és nem erőből. Meg lehet sőt meg is kell kérdőjelezni az Amazon dolgait, (lásd még Google, Facebook, stb.), de ez kevés. Ha nagyon fáj, ahogyan működnek, csinálni kell egy jobbat.

Szerintem.

12 komment

Címkék: apple disney amazon elméleti kérdések hachette

A bejegyzés trackback címe:

https://ekonyvolvaso.blog.hu/api/trackback/id/tr436596891

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Komavary · http://orokorom.freeblog.hu 2014.08.14. 08:48:02

"lévén az Amazon (szemben a magyar gyakorlattal!) megvette azokat a címeket és példányokat,"

Ööö... ekönyvekről beszélünk.

"fogyasztóként nehéz érveket felhozni ellenük"
Mint emlegetett szamár( :p ): szerintem a nem fenntartható üzleti modell elég jó érv. (Nem csak most szeretnék olcsón könyvet venni, hanem 15 év múlva is).

Illetve nem-amerikai fiókkal azért elég jól látszik, meddig terjed ez a fogyasztóbarátság: extra árak stb.

"Az Amazon nyílt levele szerint ők ajánlottak kifejezetten átmeneti megoldásokat is a helyzet (értsd pénz, royalty) kezelésére, addig, ameddig meg nem állapodnak, ezt viszont a Hachette lesöpörte"

Mi mást tehettek volna? Ez egyszerű zsarolás.

"Az egyetlen hasonló jelentőségű sikertörténet az iTunes,"

Rakuten/kobo. ;) lesz az a 65% még kevesebb is :p

Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2014.08.14. 09:52:36

@Komavary: "Ööö... ekönyvekről beszélünk."

Ööö, igen. A példányosítás/példányszámkorlát az ekönyveknél sem ismeretlen gyakorlat, lásd e-könyvek kölcsönadása.

"Nem fenntartható üzleti modell"

Miben látod, hogy az Amazon modellje nem fenntartható? Tizensok éve mennek előre, és még annyit sem bizonytalankodtak, mint az Apple. Ezzel szemben a Nagy 6 már most szenved. Az ő modelljük mitől lenne fenntarthatóbb?

"nem amerikai fiók" amihez szintén járt a végtelen 3G, az ahhoz tartozó roamingmegállapodásokkal 2010-ben, pl. a magyar szolgáltatókkal is. Szintén járt az ügyfélszolgálat, amit Amerikából is különbet nyújtanak, mint itt helyben bárki. Igen, az árakat össze tudjuk vetni, és nem szép a látvány. De indokolható.

Az átmeneti megoldások lesöprése miért zsarolás? Az miért különb hogy a Hachette még csak tárgyalni sem hajlandó. Valóban nem szép, hogy az Amazon korlátozza és lassítja a vásárlást bizonyos termékekre, de milyen más érezhető eszköze van, ha valakivel nem tud megállapodni? Komolyan kérdezem.

"Rakuten/kobo." Hajrá! legyen. Virágozzék száz virág :D

Samott 2014.08.14. 11:59:47

Igazabol ezek mind idejetmult dolgok, az Amazon is elindult a jo iranyba, de nem a 9.99 dollaros ekonyvekkel hanem a havidijas kolcsonzessel. Nagy, olcso konyvtar lesz a vege, egy ebook-ot amugy sem lehet a hgyomanyos ertelemben birtokolni. Netflix, Spotify, Kindle Unlimited.

Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2014.08.14. 12:31:58

@Samott: "Igazabol ezek mind idejetmult dolgok" bár így lenne. Az Amazonnal így is az a baj, hogy még az egyespéldány-eladásos módszerei is "túl forradalmiak" a _beszállítóknak_. Azaz hiába van ekönyv, meg ekönyvtár, meg streaming, ha nincs kitalálva a tartalomszolgáltatók értelmes kompenzációja, akkor kerül elő Komavary olvtárs félelme a fenntartható fejlődésről.

Mert ingyen senki sem szeret dolgozni. És a streaminges-kölcsönzős témával még vannak bajok. Kezdve ott hogy nincs benne minden és nem feltétlenül tudja fenntartani még magát. (legalábbis a Metiheteoron ide szoktak kilyukadni)

danesdzsu2 2014.08.14. 12:38:38

A kiadók sem a barátaink. Sőt, a szerzőkéi sem.Itt mindenki a legnagyobb hasznot akarja, a vásárlók is, csak én vagyok rendes ember:)

A havidíjas irány szerintem nem jó, azzal aztán tényleg lehetne revolverezni a szerzőket és a kiadókat, nemhiába nyomják minden fronton, még a játékiparban is. Nem fogadod el a megalázóan rossz feltételeinket? Rendben, nem kerülsz be a Kindle Unlimitedbe. Bukod a potenciális olvasóid felét. Csá, sok sikert.

A minden ekönyv 9,99$ már érdekesebb, de ez is főleg azt fogja eredményezni, hogy minden olyan könyv, amit eddig megírtak volna 5-600 oldalban, most hirtelen egy 3 darabos, 200 oldalas részekből álló sorozat lesz, részenként 6,99-ért. Ami nem tesz jót a könyvnek, és nem tesz jót nekem.

Ps: a két utóbbi poszt nem látszik főoldalon.

tetsuo_ · http://www.ekonyv.hu/ 2014.08.14. 13:49:42

@Dworkyll: Az mondjuk, hogy az Amazon folyamatosan veszteséges, nem biztos, hogy a fenntarthatóságot támasztja alá.

Az meg, hogy kiadói üzleti vita miatt a vásárlókat szívatják, nem támasztja alá, hogy ők az "Earth's most customer-centric company." Egyébként bizonyos szempontból szerintem kisértetiesen hasonló a helyzet nálunk az Alexandrával. Minden kiadó utálja, üzleti vitája van vele, de nagyon kevesen merik megtenni, hogy kivonják az árukészletüket tőle, mert "ő csinálja a forgalmat". Mondjuk az Amazon legalább fizet, gondolom :D

Egyébként sok más lehetősége lenne szerintem az Amazonnak a vásárlószívatás helyett, más kiadók kiemelésével, erősebb promózásával, stb. Gondolom, van pl. minimális hírlevéladatbázisuk nekik is, és onnan is biztosan jön pár vásárló. Lehetne itt más kiadók termékeit kiemelni mondjuk.

Árazás: nyilván nem lehet hasonlítani a piacokat a méretkülönbségek miatt, de itthon azt látom, hogy minden itteni komment és minden felmérés ellenére ekönyvek esetében abszolút nem az ár a meghatározó tényező vásárlásnál, sokkal fontosabb mennyire erős és friss a cím. Annak ellenére, hogy az a mondás, hogy 1000 Ft felett nem veszünk ekönyvet, 2-3 ezer forintos ekönyveket vígan megvesznek az emberek, ha érdekli őket a tartalom. Ez mondjuk következhet az egyelőre nem túl széles hazai kínálatból is.

Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2014.08.14. 14:31:02

Ehh, blogmotor. Szerintem a "kiemelés" lehetőség még nem tökéletes. Visszatettem a bejegyzést "normálra".

Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2014.08.14. 14:37:41

@tetsuo_: " Amazon folyamatosan veszteséges", ööö, ha ez így igaz lenne. Szerintem az igazság inkább ott van, hogy az Amazon sohasem mutat ki nyereséget, azaz adóelkerülő. És ebben ügyes. Nem szimpatikus, de ügyes.

"vásárlószívatás": az előrendelés megszüntetése, meg a szállítási idő kitolása az egy-két napról egy-két hétre azért még nem háborús bűn szerintem. A más kiadók-szerzők promózása meg ment, a helyettesítő termék (amit azonnal tudnak szállítani, ugye ;-) promózása bosszanthatja leginkább azt a szerzőt, akinek a könyvét a szívóágra rakták.

"nem az ár a meghatározó tényező vásárlásnál, sokkal fontosabb mennyire erős és friss a cím. "

Ez érdekes, ez megérne egy misét.

tetsuo_ · http://www.ekonyv.hu/ 2014.08.14. 15:01:26

@Dworkyll: Nem háborús bűn, azt nem is nem mondtam :) Csak nem az "Earth's most customer-centric company." Mert ugye mindig ez van felhozva mellettük érvként.

Adókerülés ügyben mondjuk az Apple sem jobb. Nagyon kíváncsi leszek mi lesz jövő január 1-től. Persze simán lehet, hogy semmi...

Lehet amúgy, ha lenne akkora legális magyar nyelvű kínálat, mint kalóz, akkor már az ár is számítana :)

Komavary · http://orokorom.freeblog.hu 2014.08.14. 15:51:20

@Dworkyll:
"A példányosítás/példányszámkorlát az ekönyveknél sem ismeretlen gyakorlat, lásd e-könyvek kölcsönadása."

Ahogy tudom, az amerikai könyvszerződés szíve-lelke a royalty. Az előleg is ennek kontójára megy.

Egy ilyen helyetben miért korlátozna egy kiadó? A befektetése már megvolt, a jogok X ideig nála vannak, a cél, hogy X idő alatt minél több könyvet adjon el.

Miért korlátozna a szerző? Az előlegen túl minden bevétel bónusz.

Miér korlátozna az Amazon? Több jutalék, nagyobb bevétel.

És amíg papírkönyvnél az amazon előnye, hogy a jó logisztikával kis raktárkészletet pörgetnek ügyesen, addig ez ekönyvnél értelmetlen dolog. Szerző sikerességétől függetlenül ekönyvet vásárolni tizes-százas-ezres-milliós csomagokban drágább, mint az értékesítési jog birtokában eladni egyet-egyet. (Mert még ha külön is számoljuk a függetleneket, ez azt jelentené, hogy több millió könyvből kellene több példányt előre kifizetni...)

"Miben látod, hogy az Amazon modellje nem fenntartható?"
1. Az Amazon már évek óta nem könyvesbolt. A telefonnal, tévével egyre kevésbé lesz az. Nem érdekük fenntartani a könyvkereskedelmet. Egy tisztességes kiadónak (aki (túlozva) szerzői életművekbe fektet be, és úgy tervezi, hogy ötven év múlva is könyvet ad ki, már az.
2. Ennek folyománya, hogy egy Amazonnak mindegy, kit árul - egy dologban biztos lehet: ha kitalálja, hogy a 6.99 a jó ár, vagy a 4.99, vagy a 2.99 vagy a 99 cent, akkor is ott lesz rengeteg könyv a kategóriába. Nem XZ-t akar eladni, hanem Z példányszámot. Ez nem fér bele a kiadók (pláne nem a nagy nemzetközi ötökön túli kiadók) üzleti modelljébe.

És ez kevésbé hangsúlyosan ott van az öt nagynál is. Éspedig azért kevésbé hangsúlyosan, mert vannak "fönti" döntések (DRM), de alapvetően a nagyok alá tartozó kiadók a kiadásról önállóan döntenek.

(Ahol nincs ott, azok a kis-közepes kiadók - egyrészt ők szenvedheti meg a leginkább ezeket a csatározásokat (mert mondjuk nem tudják kigazdálkodni az épp ideális amazonos árat, másrészt viszont ők azok, akik a saját olvasóikat alternatív források felé tudják terelni. Pl Weightless stb.)

""nem amerikai fiók" amihez szintén járt (...)"

Viszont azóta van Kindle for PC, meg wifis Kindle. A plusz X dollár meg még mindig ott van rengeteg könyvön. Oké, szapora fillér meg minden, de innen is látszik a prioritás.

"Az átmeneti megoldások lesöprése miért zsarolás?"

Átadom a szót egy másik kedvenc írónak:

""Since then Amazon has made three separate offers to Hachette to take authors out of the middle." [ez egy idézet az amazonos felhívásból]

Translation: we have made three separate offers that entrenched Hachette authors right in the uncomfortable middle. Here’s an offer: “If you pay me fifty dollars, I will give this puppy a popsicle. If you don’t pay me the fifty dollars, I will punch this puppy and eat the popsicle noisily in front of it.” The offers were basically — dear publishers, cut your own hamstrings and your authors will be happy. But you can’t, so they won’t, so now they’ll hate you MOO HOO HA HA.” *strokes hairless cat in a sinister fashion*

If Amazon wants to make friendy-friends with Hachette authors: return their books to sale.

WHAT WONDERFUL SORCERY THAT WOULD BE."

Az mondod, hogy "a helyettesítő termék (amit azonnal tudnak szállítani, ugye ;-) promózása bosszanthatja leginkább azt a szerzőt, akinek a könyvét a szívóágra rakták".

A szívóágra került szerzőnek rámehet a karrierje, ha a megjelenéskor nem hozza az eladásokat. Ez nem mozifilm, hogy majd a nemzetközi piacon behozzák a pénzt. Egy Rowlingnál persze ez tényleg csak bevételkiesés, de mindenki másnál...

(Tudom, tudom, adja ki maga, árulja pár dollárért (ööö... miért nem 9.99-ért?), és bankot robbant)

Szóval az egyik oldalon ott áll az amazon, a másikon meg a kiadó meg a szerző. És most innen akarja szó szerint megvenni a szerzőket az Amazon, azokat a szerzőket, akik a legtöbbet veszthetnek az ügyön. Szerintem áll a fenti kölyökkutyás hasonlat.
süti beállítások módosítása