Anno elég nagy port vert fel (indexcímlap) az Amazon ügyfélszolgákat fényező posztom. Nem gondoltam volna, hogy akár ügyfél, akár ügyfélszolga oldalon nagyon fokozni lehet az ott leírtakat. Pedig de. Következzék egy igazán kemény felhasználó, Tamás jól dokumentált kalandja a technikával és az Amazonnal
Dworkyll
Kindle garancia és osztódás
Az egész azzal a jónak tűnő ötlettel kezdődött, hogy elviszem a Kindle-t a kajak-túrára. Az Amazon reklám képe lebegett a szemem előtt, tudjátok, ahol egy nő a tengerparton olvas.
Marketing-valóság
Mint rendes Kindle felhasználó megértettem a mögöttes üzenetet is, hogy ez egy olyan eszköz, amit erős napsütésben, egy homokos strandon is lehet használni. Nem holmi lcd kijelzős tablet (nem mondjuk ki a nevét), ami olvashatatlan a napfényben és elromlik a homokban, hanem egy könyv, amit nem kell naponta töltögetni, és elég masszív (és olcsó) hogy ne kelljen vigyázni rá. Csöndes elégtétellel gondoltam szerencsétlen tablet tulajdonosokra, miközben becsomagoltam a Kindle-t az útra.
Kindle inkompatibilis környezet
A napfényben olvasással nem is volt gond, a masszivitást viszont kicsit túlbecsültem. Az olvasót gondosan beraktuk egy laptop mellé egy neoprén tokba, elvileg nem lehetett volna baja. Gyakorlatilag viszont valószínűleg nem szerette amikor begyömöszöltük a többi csomag mellé a kajakba. Az egyik bekapcsolásnál már csak annyit láttam, hogy a kijelző alsó harmada működik, a teteje egyáltalán nem.
A törött kijelző
Minden más működött, a készülék használható lett volna, ha átkonvertálom minden könyvem, hogy csak a lapok alsó harmadán legyen tartalom, vagy átszokok a felolvasó módra, ami viszont csak angol könyveknél működik. Hogy ez a baleset vajon belefér-e a garanciális feltételeknek megfelelő felhasználásba, az soha nem derül ki. Le nem ejtettük, igyekeztünk vigyázni rá, a mellette lévő laptopnak semmi baja nem volt, és sejtelmünk sincs mekkora erő hathatott rá. Mindenesetre elég lehangoló látvány volt a kedvenc kütyüből ronccsá alakult szerkezet, újabb erős jel, hogy nem érdemes drága és bonyolult eszközöket vinni túrázni.
Hazaérve kitartó halogatásba kezdtem, mert nem tudtam mennyire bonyolult az Amazonnál kiharcolni egy garanciális cserét. Szerencsére öcsém is elrontotta valahogy a saját Kindle-jét, és felvilágosított, hogy csak fel kell hívnom őket, elmondani, hogy nem én tehetek semmiről és küldik a futárt, ami elviszi a régi olvasót és hozza az újat. Ő még ajándék kreditet is kapott a kellemetlenségek ellensúlyozására. Skype elérhetőséget nem találtam az amazon oldalán, olcsón csak kiemelt országokból lehet hívni őket, így maradt az a lehetőség, hogy a skype egyenlegem terhére hívom fel őket. Ezt mindenkinek ajánlom, pár 15-20 perces beszélgetés ára egy amarikai számmal a "hatalmas árversenyben küzdő" magyar szolgáltatóknál már olyan tétel lehet, amiből új eszközt is vásárolhatunk. A telefonszám fent van az amazon ügyfélszolgálat elérhetőségei között, de ide is írom: +12062660927
Az amazon láthatóan igyekszik komoly minőségű szolgáltatást nyújtani ezen a téren is. Magyarul nem beszélnek ugyan, a várakozási idő viszont jóval alacsonyabb mint mondjuk a UPC-nél, általában kevesebb mint egy perc, és külön kiemelném, hogy ez alatt az idő alatt sem a "Führ Elise" t kell hallgatni. Az ügyfélszolgák kedvesek és türelmesek. A híváshoz a kártyaszámot, saját nevet, szállítási címet, email címet érdemes előkészíteni, a legegyszerűbb ha belép az ember az Amazonra, és látja a többi adatot is. Azonosítani email címmel azonosítanak, ha a zajos vonalon nem sikerül bediktálni, akkor egy rendelés azonosítóval is beérik, a számokat könnyebb bemondani.
Az első áldozatommal, Wendyvel fél órát beszélgettünk és látszott, hogy hozzászokott a hülyékhez, nem akadt fent rajta, hogy csak a beszélgetés közben jövök rá, hogy az eszközt anno nem a saját, hanem a cég hozzáférésével rendeltem. Az már sajnos sok volt neki, amikor nem tudtam a hitelkártya számot, és megkértem várja meg míg belépek a szerverünkre, hogy a titkosított adatok közül előguberáljam. Másodszorra már előszedtem minden adatot, és a szintén türelmes fiatalemberrel 15 perc alatt egyeztettem le a részleteket. Rákérdezett, hogy mi történt az eszközzel, mondtam, hogy vigyáztunk rá, de elromlott a kijelző. Kérdezte, hogy nem érte-e víz, vagy ütés, mondtam, hogy nem. Ezt két mondatban elintéztük, elnézést kért a kellemetlenségért, és elmagyarázta, hogy mit fog tenni és mi a teendőm. A hozzáférésem terhére rendelt egy új eszközt, amit egy ajándék kártyával fizetett ki. Nekem semmit nem kellett tennem, csak átfutni a beérkező emaileket. A vicces rész, hogy nem úgy mint öcsémnek, nekem vissza se kellett küldenem a futárral az eszközt. Az utasítás annyi, hogy helyezzük el egy megfelelő hulladékudvarban.
Pár nap múlva jön a "szokásos" email a UPS-től a vám meghatalmazással, ezt rutinosan kitöltjük, majd egy nap múlva a kezünkben az új Kindle. Töltés, bekapcsolás, majd a náluk vásárolt könyvek visszatöltése az archív elemek közül, és készen is vagyunk. Ha voltak más könyveink, azokat átszinkronizáljuk, majd normális esetben történetünknek vége is van.
Esetemben sajnos nem ez történt. Az új Kindle 2 nap múlva úgy kifagyott, hogy semmit nem tudtam vele kezdeni. Az egyetlen működő dolog a töltés jelző led volt rajta, de ez sem váltott sárgáról zöldre hosszas idő után sem.
Szakszerűtlen szétszerelés
Ekkor szedtem szét Kindle-t először, hátha akkumulátor gond van és a régiből átrakott elem megoldja a gondot. Nem oldotta meg. Ezen a ponton az ember kicsit elveszti a hitét az elektronikus könyvekben. A szobában eddig csöndesen duzzogó ósdi papírkönyvek kezdenek kajánul viselkedni, odatolakodnak az ember látóterébe, kénytelenek vagyunk rájönni, hogy a könyvek nem szoktak elromlani. Néha szétjön a kötés vagy a kelleténél nagyobb pörköltfoltok jelennek meg az oldalakon, de nem jutunk el odáig, hogy a könyvet vissza kelljen vinnünk a boltba kicserélni. Ráadásul még egy Kindle-nél is ritkábban kell tölteni őket.
Kb. 5000 éves kijelző, rossz képfrissítési sebesség, hosszú élettartam (forrás)
Kelet-Európai reflexekkel megáldva hívtam újra az Amazont. Nem felháborodva, hanem kissé röstellve, hogy én hülye felhasználó már megint elrontottam valamit. Sőt, a helyükben azt gondolnám, hogy az ötletes magyar rájött, hogy ingyen rendelhet újabb eszközöket, csak telefonálnia kell egyet.
Aggódva figyelem a cég részvényeit, de túlélték a ténykedésem (forrás).
Az Amazon vállalati kultúrája viszont nem a Matávéhoz vagy a Magyar Postához hasonlít, ezek tényleg Amerikaiak. Kedvesen válaszolnak megint, küldik az eszközt megint, újabb pár nap és már három Kindle boldog tulajdonosa vagyok, amiből az egyik ráadásul még működik is.
3 Kindle és egy megbízható könyv
Egy amerikai történet itt véget is érne, én viszont buhera-ország büszke lakója vagyok. Ahogy a MÁV beton kerítések vagy teherautó kerekek izgatták annó a nyolvanas évek balatoni és velencei tavi vityilló építőinek fantáziáját, úgy kelleti előttem magát a két rossz Kindle. Az egyiknek a kijelzője rossz, a másiknak valami más baja van, valamit csak össze lehetne belőlük rakni. Pár perces keresgélés után már előttem is a video a kijelző cseréről. A zenét érdemes lehalkítani :)
Kijelző csere video a youtube-on
A Kindle szerelés ezen a szinten tényleg egyszerű. A hátlapot körömmel oldalt feszegetve le lehet pattintani. Utána kiszedjük az aksit - 2 csavar - majd az alaplapot - 19 csavar - egy nagyon kis csavarhúzóval. Ha ez megvan, akkor lehúzzuk a kijelző csatlakozását, majd óvatosan leemeljük az alaplapot.
Sok sok csavar
Ugyanezt elkövetjük a donornál, majd a jó alaplapot a jó kijelzőhöz, a rosszat pedig a rosszhoz csatlakoztatjuk.
Törött kijelző belülről
Megint sokat csavarozunk, hátfedelet vissszapattintjuk, majd leállítjuk a stoppert, ami kb 40 percet mutat. Remegő kézzel kapcsoljuk be teremtményünket, ami gond nélkül elindul.
Feltámad az e-hulladék
Ebben az időpillantban már két teljesen jó és egy teljesen rossz Kindle boldog tulajdonosa vagyok. Két olvasóm lett egyből, mert sikerült az egyiket elrontani. Megtehetném, hogy többet nem kapcsolom be a wifit és USB-n töltve a könyveket használom az első kindle-t, hátha az amazon figyeli előkerül-e olyan készülék ami elvileg nem működik. Ehelyett kíváncsiságból felhívom az Amazont, tudatni velük, hogy közösen megkettőztük ekönyv-olvasóim számát és hogy kikérjem a véleményüket, hogy mi is a teendő ebben a helyzetben. Végülis olyan hulladékot hasznosítottam újra, amiről ők lemondtak, gondolom nem fognak haragudni érte.
Gyűjtemény, lassan e-könyvespolc kell
A szokásosan kedves ügyfélszolgálatos először nem érti, mit csináltam a hulladékkal, de aztán kicsit bizonytalanul, de elmagyarázza, hogy a régi rossz Kindle-t ők deaktiválták, tehát nem lehet Amazon hozzáféréshez regisztrálni (nem próbáltam ki), de nincs bajuk vele, ha amúgy használom. Ezek után már csak azt kellett eldöntenem, kinek adom oda a felesleges Kindle-t, de ez könnyen megy, hiszen itthon nem feltétlen az Amazon boltban való vásárlás egy e-könyv olvasó elsődleges funkciója.
Az azóta eltelt pár hétben szerencsére nem kellett többször hívnom az Amazont :)
Utolsó kommentek