Kedves barátaim az Úrban,
ez egy ilyen év, kicsit sok dolog ér véget. Az év elején itthon az Ulpius dőlt be, külföldiában a Tesco szüntette be az ekönyv-forgalmazást, és a txtr is becsődölt. Ez utóbbit még érteni is lehetett, az eszközeik – ha óvatosan akarunk fogalmazni – érthetetlenek voltak, ha kicsit direktebben: egyszerűen szarok. A txtr.de januári csődje után a Saturn csoporthoz került a cég, akik ha egy csepp eszük volt, csak a vevői adatbázisért fizettek, mert maga a txtr.de már sehol nincs.
Lássuk be, így azért csoda, hogy a Magyar Telekom eddig is tudta tartani a frontot. Sőt, igazából van még erős másfél hónap. Könyvet ugyan már nem árulnak (szerencsére minden címük elérhető mondjuk az ekönyv.hu-n), de október 31-ig le lehet szedni vásárolt anyagokat. Ráadásul, aki kéri, annak meg a Beagle árát is visszafizetik. Kínosan sok hibát követett el a Telekom, de legalább korrektül száll ki ebből a bizniszből, immáron harmadjára.
A dolog azért fájdalmas civil szemmel, mert (akárcsak más társaságok), a Telekom is döbbenetesen sok pénzt öntött erre a piacra. Viszont sajnálatos módon a mindenkori launch kampányokon túl már nem sikerült túl jól ez a pénzköltés. Lássunk néhány hibát, amelyeket egy új érkezőnek, ha lesz még ilyen, nem kéne elkövetnie:
- Csak epub. Magyarországon ez nem oké. Tudom, hogy van kindlegen, de akkor sem.
- Egyetlen, ráadásul arcpirítóan rossz olvasóeszköz, okostelefon-kiegészítő. Ez pont semmire nem jó, megkockázatatom, hogyha ingyen adták volna, akkor is imázsromboló. Most komolyan, ha konzolból tudják az egyik legjobbat árulni, akkor mi szükség volt erre? A Telekomnak van egy nagy előnye sok eszközforgalmazóval szemben: tudnak részletre árulni. Elég sok olvasót tudtak volna eladni úgy. A táblagépek bezzeg mennek. Az áraik persze kicsit magasak, de aki részletre akar vásárolni, annak kevés lehetősége van.
- Megkérdőjelezhető szoftverháttér. Sem az olvasó app, de főleg nem az áruház nem volt olyan, amit az ember nyugodt szívvel ajánlana másnak. Ami azért is érthetetlen, mert szép és jó appot faragni nem egy csillagháborús projekt, a boltszoftverről meg éppen lehetett tudni, hogy mekkora hulladék, a már emlegetett ekönyv.hu addigra le is cserélte. Amennyire tudom, egyetlen érv szólt a boltszoftver mellett: gyakorlatilag ingyen kapták. De, mint az ebből is látszik, az olcsó hús-híg lé paradigma alól ők sem tudták kivonni magukat.
- Láthatatlan marketing. Launch kampányban mindig jók voltak Telekomék, az e-könyvesekből kettőn sikerült ott lennem, és remek embereket, igazi könyves celebritásokat tudtak meghívni. De utána egyszerűen eltűntek a radarról, és a kutya sem tudott arról, hogy jelen vannak egyáltalán ezen a piacon. Komolyan, utoljára telekomos ekönyv-reklámot a bérelhető biciklijeiken láttam. Amelyeket szintén zömében az Infoparkban és környékén tartanak, eldugva.
Ez az utolsó pont a legfájóbb. Persze valahol érthető. A komplett magyar e-könyv piac az idén nagyságrendileg olyan 200 millió forint körül lehet, ami nemigen fog eltartani milliós kampányokat. Viszont a Telekom a saját nagyságának esett áldozatul, és amíg az ottani arányok szerint jelentéktelenül apró bevételforrást nem marketingelték "hivatalosan", azt sem engedték, hogy felbukkanjanak az ehhez a bloghoz hasonló civil oldalakon. "Nem corporate-like, nem hagyja jóvá semmilyen marketing-kommunikációs testület". Naná. Pedig az egész e-könyv szcéna egyik legnagyobb baja, hogy egészen egyszerűen az olvasók nem tudnak arról, hogy már nagyon sok premier cím létezik hivatlosan. Egy csomó warez készül így fölöslegesen, sőt károsan, mert még nem ment át a köztudatba, hogy mondjuk egy dibook-ekönyv.hu-multimédiapláza háromszöget végigkattintva mennyi premier anyagot lehet legálisan találni. A magyar nyelvű elektronikus tartalmak forgalmának nagy része nem meglepő módon nem ezekből az áruházakból származik, hanem a Bookline/Shopline-ból, az iTunesból és a Google Playről. Amelyek, hogy úgy mondjam, már bejáratott helyek.
Három ekkora betli után ember nincs, aki negyedszerre próbálkozna. A Telekom ráadásul elég masszív változások előtt áll, nagyon meglepődnék, ha továbbvinnék ezt az üzletet. Átalakulóban vannak a távközlési szolgáltatók, de ameddig a filmekből és zenékből nagyságrendekkel nagyobb bevételre tudnak szert tenni, addig sajnos a könyvekkel nem fognak foglalkozni. Márpedig az ő tőkeerejük és ügyfélbázisuk nagyon hasznos lehetett volna ennek a piacnak.
Utolsó kommentek