Prológus
Lehetséges, hogy a nagy dotkom-bukta utáni két (a Google kivételével) legsikeresebb internetes üzleti modell összecsapása készülődik.
A piros sarokban az Apple és az ő végtelenül centralizált, ám roppant kényelmes és biztonságos terjesztési modellje, az iTunes-ből kinövő App Store. Amikor az iPad megjelent, nagy kérdés volt, hogy a tartalomszolgáltatók, akinek a tartalmai már élvezhetőek rajta, hogy fogják a saját értékesítéseiket becsatornázni erre az újszerű, és a jelek szerint szerfölött sikeres platformra. Főleg úgy, hogy a bennünket érdeklő könyvszektorban az Apple-nek van saját megoldása, az iBooks.
A kék sarokban az Amazon. A lánykorában online könyvkereskedésként befutó óriás előbb gurított egy (három) gigantikusat a Kindle olvasók piacra dobásával, majd különösebb szívfájdalom nélkül megjelent a (kis trükközéssel, pl. browsernyitás) vásárlásra is képes alkalmazásaival minden szóba jöhető platformon, a PC-től a BlackBerry-ig, s mint ilyen, a az iOS alapú vasakon is, (iPod Touch, iPhone, iPad).
Konfliktus
A dolog úgy alakult, hogy az Amazon sokplatformos - és a platformok közötti szinkronizálást lehetővé tevő - technológiája teljesen összeilleszthető az Apple boltját kikerülő megoldással, azaz Amazon ügyfelek tudtak vásárolni tartalmat az App Store-on kívül. Hogy őszinte legyek, ez engem picit meglepett. Az iOS sokat vitatott flashképtelensége mögött is sokan sejtik azt az érvet, hogy a flash-sel képesek lennének tartalom- és alkalmazásgyártók kikerülni az App Store-t, mondjuk játékokkal, vagy videókkal.
Volt ugyan egy lazább pengeváltás tavaly tavasszal, hogy melyik kiadó melyik tartalomszolgáltató mellett kötelezi el magát, de a világ nem rendült bele ebbe. Az Amazon országon belül megvívott még egy árazási és jövedelemmmegosztási csatát, ennek lett az eredménye a híres 30-70 szabályozás (USA kiadók 70%-ot kapnak a forgalom után, és csak 30% az Amazon jutaléka).
Az iBooks azonban meg sem közelítette az iTunes vagy az Amazon sikerét. Ezért-e vagy másért, de most, hogy az iPad 2 bemutatása sincs már messze (a "régi" táblákat épp most söprik ki a raktárakból), az Apple (legalábbis a Sony szerint) bizony befenyegette a tartalomszolgáltatókat, hogy a tartalomeladásoknak (némi bevételmegosztásért természetesen) át kell futnia az App Store-on. Árnyalja a helyzetet, hogy a cikket az a The New York Times hozta le először, amelyik éppen nem tudott dűlőre jutni az Apple-lel az iOS-es online megjelenéséről.
Az Apple természetesen cáfol. Illetve pontosít. Hogy itt arról van szó, hogy ha egy app tud vásárolt tartalmat megjeleníteni, akkor legyen benne a lehetőség az appon belüli, értsd: Apple által 30%-ra levágott értékesítésre is. Hogy ezt az Apple miért szeretné, azt értem. De hogy egy vásárló miért tenne így, az egy kérdés
És valahogy sokan, köztük Cory Doctorow, arra lyukad ki, hogy itt bizony keményedés várható.
Epilógus?
A helyzet minimum zavaros. Először is várni kell március végéig, amikor is a tervezett szigorítás életbe lép(ne). Kisebb játékosokat talán meg lehet szorongatni így, de egy Amazont, egy B&N-t nem lesz egyszerű. Egyelőre nem is kommentálták a fejleményeket.
(via Radar hozzászólások)
Utolsó kommentek