Állandó rovatok

A RADAR az e-könyv olvasó blog "kis-színes" híreinek társasági gyűjtőposztja. Ha találtál valami témánkba vágót, firkáld ide. Ha izgalmas új könyvmegjelenésbe futottál, oszd meg velünk a KÖNYVRADARon. Köszönjük, a műfaj nevében.

Ha eladó készüléked van, vagy használt kütyüt keresel, a KERES-KÍNÁL rovatunkat ajánljuk figyelmedbe.

Ha valami nyomja a lelked, ha összemérnéd az érveidet másokéval, gyere a DÜHÖNGŐbe. Belépés csak gumicsontokkal.

A fölösleges konfliktusokat elkerülendő megköszönjük, hogy tiszteleben tartod az E-tikettünket.

Ha adakozni akarsz, itt megteheted:

Jelenleg 45.700 HUF-nál járunk. Amire használni fogjuk: blogtalálkozó, wiki, saját domain. Nagyjából ebben a sorrendben :-) Jelképes díjazások: a legjobban pörgő e-könyveknek (Nobel Pizza, 2012-ben három darab), a legszebb ekönyveket készítő műhelyeknek (Szépség Pizza,  2013-ban, három darab).

GYIK - Szerszámosláda

Aki még csak most kezd barátkozni a villanykönyvekkel, kezdje a tájékozódást a GYIK rovatban.

Vannak még:

Válassz és rendelj Kindle-t innen

Mobipocket (prc) gyártási okosságok (Kindle, Kindle for appok)

Epub (Koobe, Nook, iOS, Android) gyártási okosságok kezdőknek és haladóknak 

Kiváló szótárak mindenre, ami bírja.

Sok Kindle trükk.

Kiváló magyar metadata-kollektorok a Calibréhez

Eszközismertetők

Boltismertetők

 

Utolsó kommentek

Címkék

1150 (1) 214 (1) 3g (4) 4700 (1) 600 (1) a9 (1) adamobooks (2) adásvétel (1) ADE (1) adobe (8) ad astra (18) áfa (12) agave (30) ajándék (5) akció (12) aldiko (1) alex (1) alexandra (4) állás (1) amazon (67) android (11) angol-magyar (1) animus (1) antikvárium.hu (1) antireklám (1) apad (1) app (5) apple (17) archiválás (1) asus (1) athena (1) athenaeum (1) atlantis (2) aura (7) avana (1) azw (1) banks (1) Baráth Kati (2) barnes&noble (14) beagle (2) bebook (2) bebook2 (1) bejelentés (3) bemutató (8) biblieteka (2) bigyó (1) blog (1) blogbuli (2) blogtalálkozó (2) bme (1) bookandwalk (4) bookdesigner (2) bookeen (3) bookgem (4) bookline (9) bookmarklet (1) boox (4) budapest noir (1) büntetés (7) calibre (4) Canvas (1) céghírek (1) ces (1) cikkajánló (4) clara (3) cloud (3) co2co (1) coelho (1) cool er (2) crowdfunding (1) crunchpad (1) csőd (1) cybook (8) dedikálás (2) deltavision (1) dibook (16) digitalbooks (12) diploma (1) disney (1) diszlexia (1) doctorow (1) dr1000 (1) dr800 (2) dragomán (1) drm (36) e-könyv (1) e-könyvészet (8) e800 (1) ebooks in Hungary (1) eclassic (5) eclicto (2) édesvíz (3) edge (1) edition 2 (1) eebook platform (1) egyesülés (2) ekm (43) ekönyv-terjesztés (3) ekulturaTV (2) elméleti kérdések (89) ELTE (1) enciklopédia kiadó (1) entourage (1) epub (68) epubcheck (2) események (9) eslick (1) etikett (1) EU (4) e gyetem (4) e könyv (19) e könyvesbolt (40) e könyvtár (3) e könyv formázás (8) e papír (12) fapados (1) fapadoskönyv (9) felmérések (21) firmware (4) fizetés (1) flepia (1) flightcrew (1) fontok (8) forgatókönyv (1) forma (3) formátum (5) fórum (3) frankfurt (2) frissítés (3) fujitsu (1) fumax (2) GABO (3) galaktika (7) galaxytab (1) garancia (1) Gitden (1) gloHD (1) goldenblog (1) goodreader (2) google (5) Grecsó (1) gyakorlati kérdések (68) gyártástechnológia (32) H2O (4) hachette (1) hack (2) hanlin (3) hanvon (4) harlequin (3) hármas könyvelés (4) harry potter (2) hvg (1) ibooks (3) icarus (1) idaságok (1) idpf (2) indesign (1) infografika (2) ingyen (1) introverziók (24) ipad (18) ipad mini (1) ipaq (1) iphone (3) ipubs (7) irex (5) iriver (4) irodalom (2) ismeretterjesztés (4) ismertetők (1) itunes (1) japán (1) játék (2) java (1) javascript (1) javítás (2) jegyzetelés (3) jelenkor (1) jókívánság (2) jótékonyság (3) jumbo (1) karácsony (7) képek (1) képregény (2) keres (1) kickstarter (1) kiegészítő (9) kínál (1) kindle (67) kindlegen (2) kindle dx (6) kindle fire (3) kindle wifi (5) kisepika (2) kleinheincz (5) kloos (1) kobo (21) kölcsönzés (1) kondor (3) konteo (1) könyvajánló (6) könyvesbolt (1) könyvhét (19) könyvkiadás (119) könyvmolyképző (9) könyvtár (6) könyvterjesztés (3) koobe (36) kötelező olvasmányok (1) közlemény (2) közösség (27) kritika (1) lámpa (3) laputa (1) lendink (1) libri (8) líra (2) Lithium (1) lrf (1) lrx (1) ludas matyi (1) magvető (3) makró (2) marketing (2) marvin (2) média (4) mediamarkt (1) megvilágítás (1) mek (4) mese (3) mesemasina (2) metaadat (1) micropayment (1) microsoft (2) middleware (1) mintakönyv (1) mkke (3) mobi (3) mobipocket (20) moly.hu (2) móra (1) msi (1) mu (1) műfaj (1) multimédia (1) multimediaplaza (31) n516 (1) ncore (1) nds (1) neal stephenson (1) nekrológ (1) német-magyar (1) networkshop (3) nook (7) nook2 (3) novella (2) oasis (2) oaxis (1) office (2) oktatás (2) olvasási nehézségek (2) omikk (1) one (1) onyx (9) openinkpot (1) Oravecz Nóra (1) orosz-magyar (1) összeesküvés (1) oszk (3) palm (1) pályázat (10) paperwhite (12) paradigmaváltás (1) paypal (2) pda (3) pdf (11) PearlHD (1) pendrive (1) pizza (2) plastic logic (4) plugin (1) pocketbook (16) podcast (2) popper (1) portal press (2) pottermore (1) prc (15) pre (1) premier (2) publio (5) rádió (4) Rajaniemi (1) rakuten (1) reb (1) rejtő (1) reklám (58) reMarkable (3) reMarkable2 (3) rendelés (2) re poszt (12) riport (1) rss (2) rtf (1) samsung (2) scalzi (7) scida (1) scribd (1) scribe (1) Semmelweis (1) SendToKindle (2) sf (12) sfmag (4) sfportal (18) sigil (2) sipix (1) slideware (1) sony (22) spanyol-magyar (1) specifikáció (2) spiritualitás (1) spotify (1) stanza (8) stardict (2) story (1) streaming (1) syllabux (1) szakdolgozat (1) szellemhadtest (1) szerkesztés (2) szerviz (1) szerzői ellentételezés (3) szerzői jogok (1) szerzői kiadás (6) színes (4) szótár (3) tab (1) táblázatok (1) tablet (10) tankönyv (1) tarandus (4) tarda (1) teaser (1) telefon (1) telekom (1) teszt (66) textr (17) tft (7) tilos (5) tok (2) tor (2) történelem (2) touch (2) txtr (6) typotex (4) t com (14) ulpius (10) üzleti modell (1) vásárlás (11) vegyesfelvágott (14) vendégposzt (4) verseny (5) vízpart (2) vizplex (3) vodafone (3) voyage (4) w3c (1) warez (14) wayteq (1) webáruház (1) web tablet (3) wifi (3) wiki (1) wisereader (1) word (2) xhtml (2) xml (2) yotaphone (1) zinio (1) zsoldos-díj (1) Címkefelhő

Linkek - források

A barátaim, innen onnan

Ocsút a búzától

2013.05.17. 17:21 Professzore

Mottó: Pontosan ez a célunk, a gondolatébresztés.

Egyelőre tegyük félre az értelmező szótárat és tegyünk kísérletet az építő eszmecsere folytatására! És nem csupán Dombi Gábor cseppet sem lámpalázas, éppenséggel nagyon is összeszedett, saját álláspontját, üzleti érdekeit védő vendégposztjára, hanem a kommentek között megjelent – szintén szakmabeli – tetsuo_ olvtárs szavaira következzen a viszontválasz.

Mennyiség kontra minőség

Mindenekelőtt vegyük ketté a körforgást és az áramlást. Áramlás mint az egyes címek vándorlása az e-könyv-kereskedelmi rendszeren belül. Vajon az a 2500 cím, amelyről tetsuo_ ír a kommentjében, hogyan állt össze? Vajon nincs-e kísérteties hasonlóság a klasszikus könyvkereskedelmi rendszer és az aktuális e-könyvkereskedelmi rendszer között? Vajon nem mindennapos-e, hogy a legtöbb bolt inkább viszonteladóként működik azon túl, hogy exkluzív szerződései alapján bizonyos könyveket csak maga árul? A tisztán célszámokra, vagyis a mennyiségre való elsődleges törekvést tekintem én „nettó” mennyiségi elvárásnak.

bookshop.jpg

Forrás: www.theliteraturemonster.co.uk

Egy nagy könyváruház polcain épp elég könyv van ahhoz, hogy a kínálat kellően széles legyen az eltérő művészi érték iránti igény kielégítésére. Mert van J. K. Rowling, Fejős Éva, Gárdonyi Géza, Lev Tolsztoj, Victor Hugo, Millner Judit, Vavyan Fable, Kertész Imre, Umberto Eco, és Győrffy Ákos is. Rengeteg könyv között így sok könyv akad. Ezzel együtt sajnos tudjuk, hogy pár könyvkiadó képtelen finanszírozni a teljes profi gyártósort, és ezért valamennyit szükségszerűen enged a minőségből, viszont ezek felett a könyvek felett is van valamennyi kontroll. Kontroll abban a tekintetben, hogy az ocsút, kevés kivételtől eltekintve, nem engedik a búza közé keveredni.

Ez pedig értékrend kérdése elsősorban. Mert egy Európa Kiadó tudja, hogy azok az olvasók, akik a könyveit leveszik egy áruház polcáról, milyen minőséget várnak el. Vagy a Corvina, a Kossuth, az Osiris, a Park Kiadó – és még persze sorolhatnám. Van egy minőségi előszűrő (válogatás), egy tartalmi kontroll (ellenőrzés), amelynek eredményeként kialakul és rögzül egyfajta szakmai igényesség. Innen nézve – igen sarkosan – az ettől eltérő protokollok, így akár a szűrő, akár a kontroll kihagyása egyfajta igénytelenség. Visszájára fordítva persze mondhatjuk, hogy ez kultúrsznobizmus, bölcsész hülyegyerekek betű-orgiája.

Végül pedig az, hogy mi az igényesség és mi az igénytelenség, a vásárló dönti el. Ő az, aki a triumvirátus tagjai közül a legfőbb irányító hatalmat gyakorolja, ő az, aki a legkevésbé megbocsátó (lásd a kommenteket a blogban). Az olvasót nagyon nem érdeklik a számok magukban, csupán az, hogy megtalálja-e azt, amire szüksége van, és olyan minőségben, amelytől nem mászik falra. Vagyis az ő igényessége számít.

A kerék meg a kötője

A fő kérdés, hogy miért nem forog az e-könyv-szekér fránya kereke. A kegyetlenül egyszerű válasz az, hogy az olvasó nem talál olyan könyvet, amelyet szívesen megvásárolna elektronikusan.

A cél, hogy több ember többet olvasson. A már most e-olvasó úgy tud többet olvasni, hogy előre mutatóan, az igényeihez mérten bővül, esetleg minőségileg is javul a választék. Ahogy Dworkyll is írta: ez úgy nem nagyon megy, hogy két-három havonta egy-egy neves kiadó egy-két húzócímet bedob – nem fejenként, hanem összesen.

Ezért szükségszerű, hogy papíron olvasókat is bevonzzon a technológia. Ehhez pedig a fentieken túl az is kell, hogy választék tekintetében összehasonlítható legyen egymással egy könyváruház és egy e-könyváruház kínálata. Triviális, hogy nem az. Kevéssé triviális, hogy miért.

És itt van annak a bizonyos kerékkötésnek az oka elrejtve, a mennyiség versus minőség, az ocsú meg a búza allegóriája. Ha lenne rá mód, hogy egymás mellé helyezzük a most kapható papírkönyvek és az elektronikusan kapható könyvek kínálatát, számos olyan művet lelnénk az elektronikus oldalon, amelyek papírban meg sem jelentek. Sőt, ezek jelentős része nem ment át a kiadói minőségellenőrzés két jelentős stációjának egyikén sem. Ettől lesz az olvasó számára hiteltelen az e-könyv, mert semmi garancia nincs arra, hogy a megvásárolt mű minősége megfelel az alapvető normáknak, pláne egy kiadó (esetleg kultúrsznob) megszokott mércéjének. És ez az a pont, ahonnan kezdve jogosan mondja a (leendő) e-könyvolvasó, hogy kéremszépen, rendben van a 3268 cím, de hol van az a 196, amit viszont szívesen olvasnék, és mind megvan papíron?

És itt van a galiba, kedves Gábor, amikor a +1 címért és a szerző öröméért beáldozzuk a két legfontosabb szűrőt, a könyvet pedig bedobjuk abba a nagy lavórba, amelyben egyébként igazán szépmívű darabok is vannak. Én ezt koncepció tekintetében egyenrangúnak látom azzal, mint amikor az extra minőségéről egyébként sem híres Főzelékfaló-lánc szakácsa nem hajigálná ki, hanem csak úgy-ahogy lecsupaszítaná a félig rohadt krumplikat, mielőtt betenné őket főni a vízbe, mondván, sokat úgysem ront rajta. Ront, mert aki a rohadt részt megkapja a tányérjába, az garantáltan nem fog ott többet enni.

Ocsút a búzától

Fel kellene ismerni azt, hogy a self-publishing elvitathatatlan előnyei mellett sem jelenti azt, hogy amit a szerző bájtokba vert, az sajtóérett, pláne nem azt, hogy a szerző minden bevált kiadói protokollt felülírva saját maga dönthesse el, hogy a kiadásnál szükséges-e a könyvének szerkesztése és korrektúrája. És valóban, egy blog és egy könyv súlya alapból eltér egymástól, így más elvárások vonatkoznak rá. Kapásból tudok két olyan bloggert mondani, mindketten témájuk jeles és igen elismert szaktekintélyei, akik közül az egyik szinte kontroll nélkül mehetne könyvbe stílusa, választékossága, nyelvhelyessége miatt, a másik a nyelvtan 2-esért is küzdene az iskola 6. osztályában. És ez utóbbi bizonyos tekintetben igénytelenség.

Összefoglalva tehát, nem magával a szerzői kiadással van a baj, mert ez támogatandó és jó dolog, feltéve, hogy legalább részleges kontroll van fölötte. Még csak nem is önmagában a "nettó" mennyiségre való törekvéssel akadnak bajok, mert a számosság növekedésével egyúttal növekedni fog az a kritikushoz közelítő tömeg is, amely megtalálja azokat a címeket a kínálatban, amelyek vásárlásra, sőt, paradigmaváltásra ösztönzik. Az egész probléma fekélyes góca ott van, hogy az e-könyves gépezet olvasók felé mutatott csilivili honlapjain semmi sem különbözteti meg az ocsút a búzától, az igénytelen belbecsű műveket a többszörösen minőségellenőrzött (így például papíron is kiadott) alkotásoktól. Másképpen fogalmazva „ez” a 3268 könyv nem azonos elvek alapján gyűlt össze, mint a könyvesboltok több tízezer könyve, mert gyakorlatilag csak a kiadó álarca mögé bújtatott nem-kiadói technológiáról van szó. Márpedig a nem kellően tájékozott olvasók simán belefutnak abba, hogy a polcról minden igyekezetük ellenére olyasmit vesznek le, ami keserű utóízt hagy a szájukban. De ezt csak egyszer fogják megtenni.

És innentől hiába dr. Kerekes Pál munkássága, hiába Dworkyll prc-nagyköveti rangja, hiába a kádszámra hordott pénz, hiába az elkötelezettség, hiába a baráti vérszövetség. Kiesik a triumvirátus egyik tagja…

Magyarázatként, kiegészítésként annyit, hogy az eredeti poszt megírásakor nem elsősorban az ex-versenytársi véleményalkotás, hanem az átlag vásárlói, olvasói kiritkai indíttatás hajtott előre.

7 komment

Címkék: könyvkiadás gyakorlati kérdések publio szerzői kiadás

A bejegyzés trackback címe:

https://ekonyvolvaso.blog.hu/api/trackback/id/tr285301131

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Konyvmolyolo 2013.05.17. 22:12:10

Akkor ide is mondom. A fő gond elsősorban a megtévesztés.
A self publishingre nem szabad rámondani, hogy kiadó áll mögötte.
Egyszerűen azért, mert nem igaz.
Minden probléma ebből fakad.

Hiszen az már az olvasó dolga, ha a magánkiadott halomban turkál. Az ő döntése, tudja, mire számíthat.
Még találhat is jót, olyat, ami tetszik neki.
Éppen olyan ez, mint a használt ruha turkáló.
Tartok tőle, hogy pl. egy használt ruha bolt esetén ha a tulajdonos nem közölné ezt, akár meg is büntetnék.

Nem vagyok jogász, de a jogérzékem azt súgja, a Publio nem is hívhatja magát kiadónak.
Az nem érv, hogy nem találtunk jobb szót rá.
Az üzletnek vannak szabályai.

Osztap Benderrel sem lett volna nagy baj, ha nem pénzre megy a játék.:)

leslie.hun 2013.05.19. 12:54:56

Én nem vagyok szakértő csak egy olvasó.
Nem érzem ezt a problémát akkorának mint ti.
Az én szemszögemből ez így néz ki: veszek egy könyvet ami tele van hibákkal a Publiotól. Esetleg bepróbálkozok még eggyel. Eredmény ugyanaz. Mi jön le ebből nekem? Az, hogy többet nem veszek a Publionál.
Helyette továbbra is veszek ekönyveket, megbízható kiadóktól.
Szerintem itt az igazi vesztes (a két könyvet inkább tanulópénznek fogom fel) azok az írók, akik a Publionál vannak és esetleg jó könyveket írnak, bár aki elég jó azt felkarolhatják mások is.
Nem hiszem, ha van egy kiadó, aki pocsék kivitelű könyveket is megjelentet, az tönkre teheti az egész ekönyv piacot.
Ha vannak megbízható kiadók, márpedig vannak, akkor nincs nagy gond.

Professzore · http://ekonyvolvaso.blog.hu 2013.05.20. 09:59:56

@leslie.hun:
Ez neked, aki túl vagy a paradigmaváltáson és van fogalmad róla, hogy honnan lehet e-könyvet venni, nem akkora kihívás. Másrészt a probléma nem csak a Publionál van meg, hanem a szerzői kiadást IS támogató összes boltnál és kiadónál, amelyik nem figyel a minőségellenőrzésre, így semmiképp sem szabad azt mondani, hogy a Publio mindig rossz, illetve csak rossz könyveket ad ki.

Giordano 2013.05.21. 16:48:00

Szintén csak olvasó vagyok. Szerintem is kicsit túl közelről nézitek. Nem tudom, hogy ez mennyire egyedi, de én speciel nem nagyon szoktam foglalkozni azzal, hogy melyik kiadó könyvével van dolgom.
Amit nézek az az író esetleg a sorozat amiben a könyv megjelent. Vannak sorozatok, amikben ha megjelenik egy új kötet, akkor szinte a fülszöveg elolvasása nélkül is hajlandó vagyok megvenni. Persze a sorozat már nyilvánvalóan meghatározza a kiadót is, de az inkább a sorozat szerkesztőt vagy adott esetben az írót/írókat. De nem a kiadót nézem. Az igazából nem egyszerűen nem érdekel.
Ha egy webáruházban veszek valamit ami gagyinak bizonyul, akkor is leginkább az adott "boltot" (honlapot) fogom hanyagolni. Vagy legalábbis arra fogok emlékezni, hogy amit ott veszek, annak kérdéses a minősége.
A neten nem tart semeddig átváltani egy másik webáruházra. Itt nincs az a kényszer, hogy ez a bolt van közel hozzám, mert mindegyik ugyanolyan messze van.

Konyvmolyolo 2013.05.22. 02:23:29

@Professzore: erről van szó. Valójában a Publio maga alatt is vágja afűt azzal, hogy összemossa a szerkesztett anyagot a szerkesztetlennel.

Konyvmolyolo 2013.05.22. 02:26:05

@leslie.hun: a teljes piacot én sem féltem attól, hogy tönkremegy.
Viszont a problémák fennállnak, és valójában a Publiónak sem jó, ha olyasmiért negligálod, amit nem vállal fel.

Ha nyilvánvalóvá tenné, hogy szerzői kiadásokat támogat, nem menne le a térképről az olvasóknál a szerkesztetlen anyagok miatt.

Konyvmolyolo 2013.05.22. 02:29:41

@Giordano: "De nem a kiadót nézem. Az igazából nem egyszerűen nem érdekel."

Ezzel az olvasók nagy része így van.
De ha valamiben csalódik az ember, már nagyobb eséllyel elkezdi böngészni a hátlapot/kolofont - "Ki adta ki ezt a szart?" – felkiáltással:)

Ha meg nem, annál rosszabb lehet:
máris kész a téves általános vélemény, hogy a magyar kiadók nem adnak a szöveggondozásra, spórolnak, stb.
süti beállítások módosítása