Állandó rovatok

A RADAR az e-könyv olvasó blog "kis-színes" híreinek társasági gyűjtőposztja. Ha találtál valami témánkba vágót, firkáld ide. Ha izgalmas új könyvmegjelenésbe futottál, oszd meg velünk a KÖNYVRADARon. Köszönjük, a műfaj nevében.

Ha eladó készüléked van, vagy használt kütyüt keresel, a KERES-KÍNÁL rovatunkat ajánljuk figyelmedbe.

Ha valami nyomja a lelked, ha összemérnéd az érveidet másokéval, gyere a DÜHÖNGŐbe. Belépés csak gumicsontokkal.

A fölösleges konfliktusokat elkerülendő megköszönjük, hogy tiszteleben tartod az E-tikettünket.

Ha adakozni akarsz, itt megteheted:

Jelenleg 45.700 HUF-nál járunk. Amire használni fogjuk: blogtalálkozó, wiki, saját domain. Nagyjából ebben a sorrendben :-) Jelképes díjazások: a legjobban pörgő e-könyveknek (Nobel Pizza, 2012-ben három darab), a legszebb ekönyveket készítő műhelyeknek (Szépség Pizza,  2013-ban, három darab).

GYIK - Szerszámosláda

Aki még csak most kezd barátkozni a villanykönyvekkel, kezdje a tájékozódást a GYIK rovatban.

Vannak még:

Válassz és rendelj Kindle-t innen

Mobipocket (prc) gyártási okosságok (Kindle, Kindle for appok)

Epub (Koobe, Nook, iOS, Android) gyártási okosságok kezdőknek és haladóknak 

Kiváló szótárak mindenre, ami bírja.

Sok Kindle trükk.

Kiváló magyar metadata-kollektorok a Calibréhez

Eszközismertetők

Boltismertetők

 

Utolsó kommentek

Címkék

1150 (1) 214 (1) 3g (4) 4700 (1) 600 (1) a9 (1) adamobooks (2) adásvétel (1) ADE (1) adobe (8) ad astra (18) áfa (12) agave (30) ajándék (5) akció (12) aldiko (1) alex (1) alexandra (4) állás (1) amazon (67) android (11) angol-magyar (1) animus (1) antikvárium.hu (1) antireklám (1) apad (1) app (5) apple (17) archiválás (1) asus (1) athena (1) athenaeum (1) atlantis (2) aura (7) avana (1) azw (1) banks (1) Baráth Kati (2) barnes&noble (14) beagle (2) bebook (2) bebook2 (1) bejelentés (3) bemutató (8) biblieteka (2) bigyó (1) blog (1) blogbuli (2) blogtalálkozó (2) bme (1) bookandwalk (4) bookdesigner (2) bookeen (3) bookgem (4) bookline (9) bookmarklet (1) boox (4) budapest noir (1) büntetés (7) calibre (4) Canvas (1) céghírek (1) ces (1) cikkajánló (4) clara (3) cloud (3) co2co (1) coelho (1) cool er (2) crowdfunding (1) crunchpad (1) csőd (1) cybook (8) dedikálás (2) deltavision (1) dibook (16) digitalbooks (12) diploma (1) disney (1) diszlexia (1) doctorow (1) dr1000 (1) dr800 (2) dragomán (1) drm (36) e-könyv (1) e-könyvészet (8) e800 (1) ebooks in Hungary (1) eclassic (5) eclicto (2) édesvíz (3) edge (1) edition 2 (1) eebook platform (1) egyesülés (2) ekm (43) ekönyv-terjesztés (3) ekulturaTV (2) elméleti kérdések (89) ELTE (1) enciklopédia kiadó (1) entourage (1) epub (68) epubcheck (2) események (9) eslick (1) etikett (1) EU (4) e gyetem (4) e könyv (19) e könyvesbolt (40) e könyvtár (3) e könyv formázás (8) e papír (12) fapados (1) fapadoskönyv (9) felmérések (21) firmware (4) fizetés (1) flepia (1) flightcrew (1) fontok (8) forgatókönyv (1) forma (3) formátum (5) fórum (3) frankfurt (2) frissítés (3) fujitsu (1) fumax (2) GABO (3) galaktika (7) galaxytab (1) garancia (1) Gitden (1) gloHD (1) goldenblog (1) goodreader (2) google (5) Grecsó (1) gyakorlati kérdések (68) gyártástechnológia (32) H2O (4) hachette (1) hack (2) hanlin (3) hanvon (4) harlequin (3) hármas könyvelés (4) harry potter (2) hvg (1) ibooks (3) icarus (1) idaságok (1) idpf (2) indesign (1) infografika (2) ingyen (1) introverziók (24) ipad (18) ipad mini (1) ipaq (1) iphone (3) ipubs (7) irex (5) iriver (4) irodalom (2) ismeretterjesztés (4) ismertetők (1) itunes (1) japán (1) játék (2) java (1) javascript (1) javítás (2) jegyzetelés (3) jelenkor (1) jókívánság (2) jótékonyság (3) jumbo (1) karácsony (7) képek (1) képregény (2) keres (1) kickstarter (1) kiegészítő (9) kínál (1) kindle (67) kindlegen (2) kindle dx (6) kindle fire (3) kindle wifi (5) kisepika (2) kleinheincz (5) kloos (1) kobo (21) kölcsönzés (1) kondor (3) konteo (1) könyvajánló (6) könyvesbolt (1) könyvhét (19) könyvkiadás (119) könyvmolyképző (9) könyvtár (6) könyvterjesztés (3) koobe (36) kötelező olvasmányok (1) közlemény (2) közösség (27) kritika (1) lámpa (3) laputa (1) lendink (1) libri (8) líra (2) Lithium (1) lrf (1) lrx (1) ludas matyi (1) magvető (3) makró (2) marketing (2) marvin (2) média (4) mediamarkt (1) megvilágítás (1) mek (4) mese (3) mesemasina (2) metaadat (1) micropayment (1) microsoft (2) middleware (1) mintakönyv (1) mkke (3) mobi (3) mobipocket (20) moly.hu (2) móra (1) msi (1) mu (1) műfaj (1) multimédia (1) multimediaplaza (31) n516 (1) ncore (1) nds (1) neal stephenson (1) nekrológ (1) német-magyar (1) networkshop (3) nook (7) nook2 (3) novella (2) oasis (2) oaxis (1) office (2) oktatás (2) olvasási nehézségek (2) omikk (1) one (1) onyx (9) openinkpot (1) Oravecz Nóra (1) orosz-magyar (1) összeesküvés (1) oszk (3) palm (1) pályázat (10) paperwhite (12) paradigmaváltás (1) paypal (2) pda (3) pdf (11) PearlHD (1) pendrive (1) pizza (2) plastic logic (4) plugin (1) pocketbook (16) podcast (2) popper (1) portal press (2) pottermore (1) prc (15) pre (1) premier (2) publio (5) rádió (4) Rajaniemi (1) rakuten (1) reb (1) rejtő (1) reklám (58) reMarkable (3) reMarkable2 (3) rendelés (2) re poszt (12) riport (1) rss (2) rtf (1) samsung (2) scalzi (7) scida (1) scribd (1) scribe (1) Semmelweis (1) SendToKindle (2) sf (12) sfmag (4) sfportal (18) sigil (2) sipix (1) slideware (1) sony (22) spanyol-magyar (1) specifikáció (2) spiritualitás (1) spotify (1) stanza (8) stardict (2) story (1) streaming (1) syllabux (1) szakdolgozat (1) szellemhadtest (1) szerkesztés (2) szerviz (1) szerzői ellentételezés (3) szerzői jogok (1) szerzői kiadás (6) színes (4) szótár (3) tab (1) táblázatok (1) tablet (10) tankönyv (1) tarandus (4) tarda (1) teaser (1) telefon (1) telekom (1) teszt (66) textr (17) tft (7) tilos (5) tok (2) tor (2) történelem (2) touch (2) txtr (6) typotex (4) t com (14) ulpius (10) üzleti modell (1) vásárlás (11) vegyesfelvágott (14) vendégposzt (4) verseny (5) vízpart (2) vizplex (3) vodafone (3) voyage (4) w3c (1) warez (14) wayteq (1) webáruház (1) web tablet (3) wifi (3) wiki (1) wisereader (1) word (2) xhtml (2) xml (2) yotaphone (1) zinio (1) zsoldos-díj (1) Címkefelhő

Linkek - források

A barátaim, innen onnan

Introverziók: Paradigmaváltás 2.0

2011.12.02. 00:23 Dworkyll

Introverzió: nyomokban objektivitást is tartalmazó személyes vélemény

Régóta csináljuk ezt a blogot, sokan és sok dolgot fektettünk az ügybe. Eredményeink mindenképpen vannak, például, hogy megszilárdulni látszik a magyar piacon a puha-DRM és epub+prc koncepció, de még mindig nem tartunk ott, ahol szeretnék. Amikor az SFnap ekönyves kerekasztalánál ültem, akkor erősen kellett gondolkozzam, hogy miért nincs jelentékenyebb ugrás az tavalyi kerekasztalhoz képest. (Hogy miért nem tudtam egy Ferrarit venni az ekönyvek utáni forgalomból ;-)

És akkor azt találtam mondani, hogy a fogyasztó már nem a tartalomért fizet. A dolgon azóta is sokat rágódtam, és az alábbiakra jutottam. A tartalom az új paradigmában  nagyon nehezen ellenőrizhető, már a fizikai hordozókról is kozmikus sebességgel készülnek a kópiák, a digitálisokról meg még sokkal inkább. (Meglepő észrevétel: az SFportal egy éve kapható anyagai nem másolódnak az alvilágban, bár olyan van, hogy azonos címek, más forrásból azért megtalálhatók ott). Azaz ha valaki nem akar fizetni egy tartalomért, legyen szó zenéről, filmről vagy könyvről, az simán hozzájuthat ahhoz, némi kompromisszumkészséggel. Leginkább várni kell, meg az elvárt minőségből engedni, és/vagy roppant körmönfont, és korántsem biztonságos módokat és csatornákat kell használni.

Mégis miért fizetnek akkor az emberek? Valamiből az Apple, az Amazon vagy az Android Market is irtózatos nagyot szakít.

Arra a következtetésre jutottam, hogy a két tétel van, amiért a vásárlók az új paradigmában is hajlandóak a zsebükbe nyúlni. Az egyik a komfort, a másik a minőség. Nagyon nem ragoznám őket, aki vásárolt már iTunes-ból vagy az Amazonnál, az tudja, ez a két elvetemült multi milyen elképesztő arzenállal próbálja őt vásárlásra csábítani. Ehhez képest mondjuk egy 'txtr webáruház maga gyalulatlan fapad. 

A minőség meg azért kritikus, mert az elektronikus kiadványokat lassabban, viszont alaposabban olvassuk, és mindenki érzi, aki belefut egy elütésbe, hogy - szemben a nyomtatottal - milyen egyszerű is ezt (elvileg) javítani.

Hol itt a probléma? Leginkább ott, hogy ahelyett hogy zárulna a szakadék a fogyasztók és a forgalmazók között, inkább nyílik. A forgalmazók még mindig a leginkább a forrásokat keresik, próbálják meggyőzni a személytelen külföldi jogtulajokat, hogy magyar piacon kemény DRM = tuti bukás. Vagy éppen mindenféle pályázatokon próbálják előénekelni a rejtőzködő írózsenik eleddig ismeretlen remekműveit.

A fogyasztók ezenközben folyamatosan emelik a lécet, hogy mit várnak el komfort- és minőségfronton, lásd az alábbi kis perpatvart, ami az ingyenesen elérhető, és amúgy abszolút premier SF antológia formátumválasztékán tört ki. Oké, ebben nem vagyok teljesen ártatlan.

Full extrás webáruházat építeni és üzemeltetni nem két fillér, ez világos. Ráadásul az itteni forgalmak mellett nagyon lassan fog megtérülni, ha egyáltalán. Ezért nem nagyon értem, hogy a nagy viszonteladók által szorongatott kis kiadók miért próbálkoznak teljes megoldásokkal, egyedül. Piszok komplex ez az egész ügy, simán lehetne darabolni különféle elvek mentén. Pl. egyes részmegoldásokra igenis be lehetne venni "ágazatidegen" cégeket.

Fájdalmasan magas például magának az elektronikus fizetésnek a költsége, 100+ Ft simán összejön, akár PayPallel, akár utalással. De ha pl. belépne egy mobilcég egy micropaymentes megoldással, és a telefonszámlával, vagy egy prepaid kártyával intézném el a fizetést, akkor a tranzakciószámra és az ügyfél-autentikálásra is kaphatna egy kiadó vagy webáruház egy kellemes megoldást. Vagy ha valaki hatékonyan és jó minőségben meg tudja oldani a puha DRM-es perszonalizált példánykészítést miért ne nyújthatná ezt egy  szolgáltatásként (webservice-ként) bárki másnak? És egy másik kiadó miért ne vehetné igénybe?

Egye fene, legyenek önálló portálok, meg egyedi kiadói arculatok, ha mögötte kevés, ám kidolgozott és robusztus eljárások dolgoznak. Mint pl. a Pick Pack pontok rendszere. (Bár mondjuk, amennyire hallom, az átlagfelhasználó arra sem képes, hogy egy nagy(ker) portálról átkattintson a kiadói webshopra, és jól elfelezze a nagyker árrést a kiadóval.)

Nagyon jó lenne, ha a még talpon lévő kiadók villámgyorsan megtalálnák egymást, és a szóba jöhető szövetségeseiket, és a személyes ellentételeiket félretéve megállapodnának ezekben a közösen kezelhető eljárásokban.  Nehogy úgy járjanak, mint a viccben a partizánok az erdőkerülővel.

4 komment · 1 trackback

Címkék: vodafone drm t com e könyvesbolt micropayment introverziók

A bejegyzés trackback címe:

https://ekonyvolvaso.blog.hu/api/trackback/id/tr613428557

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mit várhatunk 2012-ben 2011.12.02. 11:01:39

Éhen halunk 2012-ben? Az Internetes munka is egy nagy ámítás? A 2012-es év jelmondata: „Ember küzdj és bízva bízzál”???

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

foldeslaszlo 2011.12.07. 12:07:29

Az egyik nagy mobil-szolgáltató 15%-ot kér csupán azért, hogy lehessen e-könyvet kifizetni mobiltelefonnal (értsd, a mobilszámlán lesz az ára). Kell kommentár?

myofibrillum 2011.12.07. 16:31:26

Ma utaztam a földalattin, és egy néni nagy hanggal kérdezgette a barátnőjét - mindketten 50 felett -, hogy mit tud az e-könyvekről. Hogyan lehet őket letölteni, olvasni, mi kell hozzá, hol található, mert őt nagyon érdekli. Teli van a lakásuk könyvekkel, már nem férnek el tőle, de nagyon szeretne olvasni még többet.
Egy másik néni ma a szórólapos postásnak jegyezte meg: Kár a fákért és a papírért.

Erre mit lehet mondani?

Szerintem óriási igény volna erre a tartalomra, és olvasási formára. Olyan korosztályok támogatnák a fogyasztói oldalon, akik még nem kütyüvel a kezülben születtek.
Hogy mi a fő ok? A lustaság és a rossz marketing. Nincs elég és kielégítő információ. Senki nem reklámozza, ez is szájról szájra terjed, mint a népmese. Nem is csoda, hogy a józan paraszti ész kiált megoldások, és népszerűség után!

Megmondom én, mikor lesz ez a téma felfuttatva: ha lehetőség nyílik rá, hogy töménytelen mennyiségű mocskot toljanak még a képedbe reklám és közérdekű felhívások címén. Ha majd az e-könyv is elbírja azt az adatszolgáltatással járó információs zajt is, amit a többi platform, akkor népszerűsítik majd.

Már csak azért is gondolom, hogy ez így megállja a helyét, mert ott a Bookline, ott a Libri, ott van az Akadémia Kiadó, ott van Z-Press kiadó, az Alexandra, és sorolhatnám dögivel, mindnek van internetes boltja. Nagyon hatékonyan működő, és jó vassal ellátott netes boltja. Nekem ne beszélje be senki, hogy a kereskedelmi fltételek hiányoznak hozzá.

myofibrillum 2011.12.10. 21:37:09

Ide kapcsolódóan még pár dolog azért szembe jutott:

A fentieken, illetve az ÁFA terhelések, és a környezetvédelem kérdésein túl, szerintem nem kellene félniük a tartalom szolgáltatóknak attól, hogy aki szeret olvasni, az nem fog könyvet venni. Ugyanakkor, pont ezek az okok képezik azt a jelenséget, amiről írsz, hogy nem lett ez annyira felkapott műfaj egy-két év alatt.

Példának okáért ott van az a rengeteg album, művészeti kiadás, fényképes, gyűjteményes kötetek stb. A legtöbb könyv, ami kézikönyvnek, vagy ismeretterjesztőnek készült, az rengeteg színes ábrát és fényképet tartalmaz. Ezeket nem lehet egy átlag e-könyv olvasóban megjeleníteni.

Egy barátom hegymászó kalauzokat ír és maga szerkeszti őket. Iszonyatosan kínlódik a nyomtatási kérdésekkel, hogy olyan színben, és nyomtatásban jelenjenek meg, hogy a formátum ne csússzon el a nyomdai gépen, illetve a színek megőrizzék a természetességüket. Az ilyen kalauzok hordozhatósága, kicsi, és könnyű mivolta, a töménytelen adat igazi kincs volna a természetbarátoknak! De nincs semmi technológia, ami bírná akár a megjelenítési, akár a töréstesztelési követelményeket.
A túlélést, és mindenféle túrázási kérdéseket taglaló, vastag, és nehéz kézi kötetekről nem is szólva!

Mindez felvet sok problémát: szín, színhitelesség, rengeteg fénykép és ábra megjelenítési képesség, amire a mai e-ink technológia effektíve nem alkamas. Tehát a könyvek kb. 60-70% ki van lőve. A strapabíróság is erősen megkérdőjeleződik.

Aztán ott vannak a rajzzal illusztált tartalmak. Pl. lehet egy képregényt jó minőségben olvasni, de valljuk be, egy mesekönyvet a család nem egy gépen fog olvasni, mert a mesélésnek és mesekönyveknek külön világuk van. Kellenek a nagy, jól fogható, szagos, finom, puha, fényes könyvek, a színes ábrák, amik hatalmasok, beborítják vele a gyerekek egész világát, hogy jobban belebújhassanak a mesékbe. S hiába felnőtt műfaj a népmese - évezredek óta -, a gyerekirodalomból nem fog kiszorulni soha.

S akkor áttérhetünk olyan témákra is, mint lexikonok, több kötetes gyűjtemények, nagy történelmi összefoglaló könyvsorozatok, djszkiadások, stb. Akinek ezek fontosak, nem csak a tartalmuk, fixre, hogy vagyonokat fognak költeni arra, hogy a teljes gyűjtemény ott figyeljen a polcon, de ha megfelelő kézikönyves felhasználású a tartalom, szerintem sokan olvasnák e-könyvként is. Bár, az ismeretterjesztés megint csak igen csekély vásárlói szükségleti alapot képez. Legalább is, nem ilyen komoly témákban. Legtöbbször könnyedebb és szórakoztatóbb műfajt keres egy átlag ember. tehát, megint csak marad a könyv verzió.

A képes összefoglalós ismeretterjesztésről ne is beszéljünk: csillagászati, asztornómiai, kertészkedése, szobanövényápolási, öltözködési, lakberendezői, otthonteremtési, barkácsolási, kézimunkázós, és a többi könyvek - főleg női közönségre szabva, mert ők vásárolnak több könyvet is - stb., ezekkel szemben sorra vérzik el az átlag e-könyv olvasó.

S biztosan kihagytam még egy csomó műfajt is, ami miatt egyszerűn nem tud ez a technológia csúcsot hódítani. Túl korlátos. Magyar fogyasztói piacra biztosan.
Az Amazon nem tudom, mit tud többet.

talán nem véletlen, hogy a zenei és videó tartalmat nyomatják erősebben, illetve jobban érvényesülnek a multimédiás eszközök, mert azokon van fénykép nézegetési lehetőség. Legalább.

S visszatérve, azért ha a klasszikus, szépirodalmat, ponyvákat, és általában szöveges irodalmat vesszük alapul, amiatt sem kellene aggódnia a tartalomszolgáltatóknak, hiszen biztosan találkozott már mindenki azzal az érzéssel, hogy egy Egri csillagokból, vagy egy Galaxis útikalauzból muszáj egy-egy példánynak ott figyelnie a polcon, agyonra olvasva, megtörve, szakadozva. Ezek "köteles" példányok.

Összefoglalóként azért mégis úgy vélem, hogy a technológia nem tudja kiszolgálni az átlag magyar fogyasztó igényeit, és ezt a tartalomszolgáltatók is tudják. Az újságokat, és a szükséges dolgokat meg elolvasság az okostelefonokon, PDA-kon, tableteken is. Csak azoknak éri meg venni egy e-könyv olvasót, akik speciálisan rengeteg szöveggel élnek. valljuk be, ez nem egy átlag magyar.
süti beállítások módosítása